// Author : Jakub Rożek // Task : Kraniki // Contest : PA 2024 r5 B // Memory : O(n * log(n)) // Time : O(n * log^2(n)) // Solution : Rozwiązanie raczej poprawne #include "bits/stdc++.h" using namespace std; using LL = long long; template <typename T> using P = pair<T, T>; template <typename T> using VV = vector<vector<T>>; #define FOR(i,a,b) for(int i=(a); i<=(b); ++i) #define FORD(i,a,b) for(int i=(a); i>=(b); --i) #define REP(i,n) for(int i=0; i<(n); ++i) #define all(x) x.begin(), x.end() #define ssize(x) int((x).size()) #ifdef DEBUG template <typename T1, typename T2> auto&operator<<(auto&o,pair<T1,T2>p){return o<<'('<<p.first<<", "<<p.second<<")";} auto operator<<(auto&o,auto x)->decltype(x.end(),o){o<<"{";for(auto e:x)o<<","<<e;return o<<"}";} #define debug(x...) cerr<<"["#x"]: ",[](auto...$){((cerr<<$<<"; "),...)<<endl;}(x) #else #define debug(...) {} #endif // const LL INF = 1'000'000'000'000'000'018; // const int INF = 1'000'000'009; const LL mod = 1'000'000'007; const int N = 500'000; const int LOG = 18; struct SegmentTree { int R = 1; vector<int> tree; SegmentTree(int n) { while (R <= n) R *= 2; tree.resize(2*R, 0); } int query(int p) { p += R; int m = 0; while (p) { m = max(m, tree[p]); p /= 2; } return m; } void set(int p, int k, int v, int w=1, int a=0, int b=-1) { if (b == -1) b += R; if (a > k || b < p) return; if (a >= p && b <= k) { tree[w] = v; return; } set(p, k, v, w*2, a, (a+b)/2); set(p, k, v, w*2+1, (a+b)/2+1, b); } }; int n; vector<int> graf[N+2]; int ojcowie[N+2]; LL tab[N+1]; // wielkosć naddrzewa w dagu queue <int> kol; LL silnia[N+1]; LL odwsilnia[N+1]; LL odp; int platforma[N+2][2]; // poczatek i koniec i-tej platformy int jump[2][LOG+1][N+1]; // jump[a][b][c] = do jkiej platfory doskocze z c skacząc w strone a o 2^b // 0=lewo, 1=prawo LL pot(LL a, LL b) { LL w = 1; while (b) { if (b % 2) w = (w * a) % mod; a = (a * a) % mod; b /= 2; } return w; } LL n_po_k(LL a, LL b) { LL w; w = silnia[a]; w *= odwsilnia[b]; w %= mod; w *= odwsilnia[a-b]; w %= mod; return w; } int wykonaj_skok(int k, int v, int p) { FORD (s, LOG, 0) { if (jump[k][s][v] >= p) v = jump[k][s][v]; } return v; } int znajdz_polonczenie(int v) { if (graf[v][0] == graf[v][1]) return graf[v][0]; int p, k, s, x, y; p = min(graf[v][0], graf[v][1]); k = 0; // p > k while (p != k) { s = (p+k+1)/2; x = wykonaj_skok(1, graf[v][0], s); y = wykonaj_skok(0, graf[v][1], s); if (platforma[x][1] < platforma[y][0]) p = s-1; else k = s; } return p; } void solution() { int l, r, x, y, v, u; cin >> n; SegmentTree tree(2*n); silnia[0] = 1; FOR (i, 1, n) silnia[i] = (silnia[i-1] * i) % mod; odwsilnia[n] = pot(silnia[n], mod-2); FORD (i, n-1, 0) odwsilnia[i] = (odwsilnia[i+1] * (i+1)) % mod; // Tworze graf platforma[0][0] = 0; platforma[0][1] = 2*n+1; FOR (i ,1, n) { cin >> l >> r; platforma[i][0] = l; platforma[i][1] = r; x = tree.query(l); y = tree.query(r); graf[i].push_back(x); graf[i].push_back(y); ojcowie[x]++; ojcowie[y]++; tree.set(l, r, i); } ojcowie[0] += 2; graf[0].push_back(0); graf[0].push_back(0); // zakladamy ze wierzcholki maja 2 synow a ten (0) nie ma wiec // sztucznie sprawiam ze już ma + nie wejdziemy do niego bo ojciec // Tworze jump pointery FOR (i, 1, n) { jump[0][0][i] = graf[i][0]; jump[1][0][i] = graf[i][1]; } FOR (j, 1, LOG) { FOR (i, 1, n) { jump[0][j][i] = jump[0][j-1][jump[0][j-1][i]]; jump[1][j][i] = jump[1][j-1][jump[1][j-1][i]]; } } // Licze tab[] z dagu FOR (i, 1, n) { if (ojcowie[i] == 0) kol.push(i); } while (!kol.empty()) { v = kol.front(); kol.pop(); tab[v]++; u = znajdz_polonczenie(v); tab[u] -= tab[v]; tab[graf[v][0]] += tab[v]; --ojcowie[graf[v][0]]; if (ojcowie[graf[v][0]] == 0) kol.push(graf[v][0]); tab[graf[v][1]] += tab[v]; --ojcowie[graf[v][1]]; if (ojcowie[graf[v][1]] == 0) kol.push(graf[v][1]); } odp = 0; FOR (i, 1, n) { odp += (( n_po_k(n, tab[i]) * silnia[tab[i]-1] ) % mod ) * silnia[n-tab[i]]; odp %= mod; } odp *= odwsilnia[n]; odp %= mod; cout << odp << '\n'; return; } int main() { cin.tie(0)->sync_with_stdio(0); int tests = 1; // cin>>tests; FOR (i, 1, tests) { solution(); } return 0; }
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 | // Author : Jakub Rożek // Task : Kraniki // Contest : PA 2024 r5 B // Memory : O(n * log(n)) // Time : O(n * log^2(n)) // Solution : Rozwiązanie raczej poprawne #include "bits/stdc++.h" using namespace std; using LL = long long; template <typename T> using P = pair<T, T>; template <typename T> using VV = vector<vector<T>>; #define FOR(i,a,b) for(int i=(a); i<=(b); ++i) #define FORD(i,a,b) for(int i=(a); i>=(b); --i) #define REP(i,n) for(int i=0; i<(n); ++i) #define all(x) x.begin(), x.end() #define ssize(x) int((x).size()) #ifdef DEBUG template <typename T1, typename T2> auto&operator<<(auto&o,pair<T1,T2>p){return o<<'('<<p.first<<", "<<p.second<<")";} auto operator<<(auto&o,auto x)->decltype(x.end(),o){o<<"{";for(auto e:x)o<<","<<e;return o<<"}";} #define debug(x...) cerr<<"["#x"]: ",[](auto...$){((cerr<<$<<"; "),...)<<endl;}(x) #else #define debug(...) {} #endif // const LL INF = 1'000'000'000'000'000'018; // const int INF = 1'000'000'009; const LL mod = 1'000'000'007; const int N = 500'000; const int LOG = 18; struct SegmentTree { int R = 1; vector<int> tree; SegmentTree(int n) { while (R <= n) R *= 2; tree.resize(2*R, 0); } int query(int p) { p += R; int m = 0; while (p) { m = max(m, tree[p]); p /= 2; } return m; } void set(int p, int k, int v, int w=1, int a=0, int b=-1) { if (b == -1) b += R; if (a > k || b < p) return; if (a >= p && b <= k) { tree[w] = v; return; } set(p, k, v, w*2, a, (a+b)/2); set(p, k, v, w*2+1, (a+b)/2+1, b); } }; int n; vector<int> graf[N+2]; int ojcowie[N+2]; LL tab[N+1]; // wielkosć naddrzewa w dagu queue <int> kol; LL silnia[N+1]; LL odwsilnia[N+1]; LL odp; int platforma[N+2][2]; // poczatek i koniec i-tej platformy int jump[2][LOG+1][N+1]; // jump[a][b][c] = do jkiej platfory doskocze z c skacząc w strone a o 2^b // 0=lewo, 1=prawo LL pot(LL a, LL b) { LL w = 1; while (b) { if (b % 2) w = (w * a) % mod; a = (a * a) % mod; b /= 2; } return w; } LL n_po_k(LL a, LL b) { LL w; w = silnia[a]; w *= odwsilnia[b]; w %= mod; w *= odwsilnia[a-b]; w %= mod; return w; } int wykonaj_skok(int k, int v, int p) { FORD (s, LOG, 0) { if (jump[k][s][v] >= p) v = jump[k][s][v]; } return v; } int znajdz_polonczenie(int v) { if (graf[v][0] == graf[v][1]) return graf[v][0]; int p, k, s, x, y; p = min(graf[v][0], graf[v][1]); k = 0; // p > k while (p != k) { s = (p+k+1)/2; x = wykonaj_skok(1, graf[v][0], s); y = wykonaj_skok(0, graf[v][1], s); if (platforma[x][1] < platforma[y][0]) p = s-1; else k = s; } return p; } void solution() { int l, r, x, y, v, u; cin >> n; SegmentTree tree(2*n); silnia[0] = 1; FOR (i, 1, n) silnia[i] = (silnia[i-1] * i) % mod; odwsilnia[n] = pot(silnia[n], mod-2); FORD (i, n-1, 0) odwsilnia[i] = (odwsilnia[i+1] * (i+1)) % mod; // Tworze graf platforma[0][0] = 0; platforma[0][1] = 2*n+1; FOR (i ,1, n) { cin >> l >> r; platforma[i][0] = l; platforma[i][1] = r; x = tree.query(l); y = tree.query(r); graf[i].push_back(x); graf[i].push_back(y); ojcowie[x]++; ojcowie[y]++; tree.set(l, r, i); } ojcowie[0] += 2; graf[0].push_back(0); graf[0].push_back(0); // zakladamy ze wierzcholki maja 2 synow a ten (0) nie ma wiec // sztucznie sprawiam ze już ma + nie wejdziemy do niego bo ojciec // Tworze jump pointery FOR (i, 1, n) { jump[0][0][i] = graf[i][0]; jump[1][0][i] = graf[i][1]; } FOR (j, 1, LOG) { FOR (i, 1, n) { jump[0][j][i] = jump[0][j-1][jump[0][j-1][i]]; jump[1][j][i] = jump[1][j-1][jump[1][j-1][i]]; } } // Licze tab[] z dagu FOR (i, 1, n) { if (ojcowie[i] == 0) kol.push(i); } while (!kol.empty()) { v = kol.front(); kol.pop(); tab[v]++; u = znajdz_polonczenie(v); tab[u] -= tab[v]; tab[graf[v][0]] += tab[v]; --ojcowie[graf[v][0]]; if (ojcowie[graf[v][0]] == 0) kol.push(graf[v][0]); tab[graf[v][1]] += tab[v]; --ojcowie[graf[v][1]]; if (ojcowie[graf[v][1]] == 0) kol.push(graf[v][1]); } odp = 0; FOR (i, 1, n) { odp += (( n_po_k(n, tab[i]) * silnia[tab[i]-1] ) % mod ) * silnia[n-tab[i]]; odp %= mod; } odp *= odwsilnia[n]; odp %= mod; cout << odp << '\n'; return; } int main() { cin.tie(0)->sync_with_stdio(0); int tests = 1; // cin>>tests; FOR (i, 1, tests) { solution(); } return 0; } |