//Autor: Mateusz Wasylkiewicz //Zawody: Potyczki Algorytmiczne 2014 //Strona: http://potyczki.mimuw.edu.pl/ //Zadanie: Plemiona, runda 5B //Czas: O(n^2*log(n)) //Opis: // Przeglada zamiataniem cala Bajtopie, scalajac po kolei plemiona, i tak w kolko. // Konczy, gdy nie znajdzie niczego do scalenia. #include <algorithm> #include <iostream> #include <set> using namespace std; #define FOR(x, a, b) for (int x = (a); x <= (b); x++) #define REP(x, n) for (int x = 0; x < (n); x++) #define ST first struct Plemie //reprezentuje plemie w postaci prostokata { int x1, x2, y1, y2, kon; //kon - indeks zdarzenia odpowiadajacego koncowi tego plemienia bool aktualne; //aktualne iff plemie nie zostalo wchloniete przez inne plemie inline bool operator < (const Plemie& dane) const { if (x1 == dane.x1) { if (x2 == dane.x2) { if (y1 == dane.y1) return y2 < dane.y2; return y1 < dane.y1; } return x2 < dane.x2; } return x1 < dane.x1; } //Wchlania plemie dane do plemienia bedacego obiektem wywolujacym. inline void operator += (const Plemie& dane) { x1 = min(x1, dane.x1); x2 = max(x2, dane.x2); y1 = min(y1, dane.y1); y2 = max(y2, dane.y2); } inline friend istream& operator >> (istream& wejscie, Plemie& dane) { dane.aktualne = true; wejscie >> dane.x1 >> dane.x2 >> dane.y1 >> dane.y2; return wejscie; } inline friend ostream& operator << (ostream& wyjscie, const Plemie& dane) { wyjscie << dane.x1 << ' ' << dane.x2 << ' ' << dane.y1 << ' ' << dane.y2; return wyjscie; } }; struct Zdarzenie //reprezentuje poczatek lub koniec plemienia na mapie (poziomo) { int x, plemie; //x - wspolrzedna x zdarzenia, plemie - indeks plemienia, ktorego dotyczy //to zdarzenie int kon; //pocz == 0 jesli jest to poczatek plemienia, w.p.p. jest to koniec plemienia inline void ustaw(int nowy_x, int nowy_plemie, int nowy_kon) { x = nowy_x; plemie = nowy_plemie; kon = nowy_kon; } inline bool operator < (const Zdarzenie& dane) const { if (x == dane.x) { if (kon == dane.kon) return plemie < dane.plemie; return kon > dane.kon; } return x < dane.x; } }; struct Odcinek //reprezentuje obszar zajmowany przez pewne plemie w postaci pionowego odcinka { Odcinek(int nowy_y1, int nowy_plemie) : y1(nowy_y1), plemie(nowy_plemie) {} int y1, plemie; //y1 - poczatek odcinka plemienia, plemie - indeks plemienia inline bool operator < (const Odcinek& dane) const { if (y1 == dane.y1) return plemie < dane.plemie; return y1 < dane.y1; } }; typedef set<Odcinek>::iterator SOIT; const int MAX = 100010; //MAX - maksymalna ilosc plemion int n; Plemie bajtopia[MAX]; //bajtopia[0..n) - zbior wszystkich plemion na Bajtopii (byc moze //nieaktualnych) Zdarzenie zdarzenie[2*MAX]; //zdarzenie[0..2n) - zbior zdarzen (byc moze nieaktualnych) set<Odcinek> miotla; //miotla - reprezentuje zbior odcinkow plemion znajdujacych sie na miotle void wczytaj_dane() { cin >> n; REP(i, n) cin >> bajtopia[i]; } //Wypelnia tablica zdarzenia[0..2n) zdarzeniami. void przygotuj_zdarzenia() { REP(i, n) { zdarzenie[2*i].ustaw(bajtopia[i].x1, i, 0); zdarzenie[2*i+1].ustaw(bajtopia[i].x2, i, 1); } } //Wypelnia pola koniec wszystkim plemionom. void przypisz_zdarzenia_plemionom() { REP(i, 2*n) if (zdarzenie[i].kon == 1) { int plemie = zdarzenie[i].plemie; bajtopia[plemie].kon = i; } } //Plemie odpowiadajace it wchlania plemie odpowiadajace nast. void zlacz_plemiona(SOIT& it, SOIT& nast) { int plemie = it->plemie, kon = bajtopia[plemie].kon; bajtopia[plemie] += bajtopia[nast->plemie]; bajtopia[nast->plemie].aktualne = false; miotla.erase(it); miotla.erase(nast); miotla.insert(Odcinek(bajtopia[plemie].y1, plemie)); zdarzenie[kon].x = bajtopia[plemie].x2; } //Rozstrzyga ewentualne przeciacia na miotle z odcinkiem it i zwraca true iff jakies wystapilo. bool jest_przeciecie(SOIT& it) { if (it != miotla.begin()) { SOIT pop = --it; it++; if (bajtopia[pop->plemie].y2 > bajtopia[it->plemie].y1) { zlacz_plemiona(pop, it); return true; } } SOIT nast = ++it; it--; if (nast != miotla.end() && bajtopia[it->plemie].y2 > bajtopia[nast->plemie].y1) { zlacz_plemiona(nast, it); return true; } return false; } //Wykonuje jeden krok ewolucji. bool zamiataj() { bool przeciecie = false; REP(i, 2*n) { int plemie = zdarzenie[i].plemie; if (bajtopia[plemie].aktualne) { Odcinek odc(bajtopia[plemie].y1, plemie); if (zdarzenie[i].kon == 0) { pair<SOIT, bool> para = miotla.insert(odc); if (jest_przeciecie(para.ST)) przeciecie = true; } else miotla.erase(odc); } } return przeciecie; } void usun_nieaktualne_plemiona() { int i = 0; while (i < n) { if (bajtopia[i].aktualne) i++; else { swap(bajtopia[i], bajtopia[n-1]); n--; } } } //Symuluje proces powstawania panst w Bajtopii. void ewoluuj() { bool przeciecie; do { miotla.clear(); przygotuj_zdarzenia(); sort(zdarzenie, zdarzenie + 2*n); przypisz_zdarzenia_plemionom(); przeciecie = zamiataj(); usun_nieaktualne_plemiona(); } while (przeciecie); } void wypisz_bajtopie() { cout << n << '\n'; REP(i, n) cout << bajtopia[i] << '\n'; } void zrob_test() { wczytaj_dane(); ewoluuj(); sort(bajtopia, bajtopia + n); wypisz_bajtopie(); } int main() { ios_base::sync_with_stdio(0); zrob_test(); return 0; }
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 | //Autor: Mateusz Wasylkiewicz //Zawody: Potyczki Algorytmiczne 2014 //Strona: http://potyczki.mimuw.edu.pl/ //Zadanie: Plemiona, runda 5B //Czas: O(n^2*log(n)) //Opis: // Przeglada zamiataniem cala Bajtopie, scalajac po kolei plemiona, i tak w kolko. // Konczy, gdy nie znajdzie niczego do scalenia. #include <algorithm> #include <iostream> #include <set> using namespace std; #define FOR(x, a, b) for (int x = (a); x <= (b); x++) #define REP(x, n) for (int x = 0; x < (n); x++) #define ST first struct Plemie //reprezentuje plemie w postaci prostokata { int x1, x2, y1, y2, kon; //kon - indeks zdarzenia odpowiadajacego koncowi tego plemienia bool aktualne; //aktualne iff plemie nie zostalo wchloniete przez inne plemie inline bool operator < (const Plemie& dane) const { if (x1 == dane.x1) { if (x2 == dane.x2) { if (y1 == dane.y1) return y2 < dane.y2; return y1 < dane.y1; } return x2 < dane.x2; } return x1 < dane.x1; } //Wchlania plemie dane do plemienia bedacego obiektem wywolujacym. inline void operator += (const Plemie& dane) { x1 = min(x1, dane.x1); x2 = max(x2, dane.x2); y1 = min(y1, dane.y1); y2 = max(y2, dane.y2); } inline friend istream& operator >> (istream& wejscie, Plemie& dane) { dane.aktualne = true; wejscie >> dane.x1 >> dane.x2 >> dane.y1 >> dane.y2; return wejscie; } inline friend ostream& operator << (ostream& wyjscie, const Plemie& dane) { wyjscie << dane.x1 << ' ' << dane.x2 << ' ' << dane.y1 << ' ' << dane.y2; return wyjscie; } }; struct Zdarzenie //reprezentuje poczatek lub koniec plemienia na mapie (poziomo) { int x, plemie; //x - wspolrzedna x zdarzenia, plemie - indeks plemienia, ktorego dotyczy //to zdarzenie int kon; //pocz == 0 jesli jest to poczatek plemienia, w.p.p. jest to koniec plemienia inline void ustaw(int nowy_x, int nowy_plemie, int nowy_kon) { x = nowy_x; plemie = nowy_plemie; kon = nowy_kon; } inline bool operator < (const Zdarzenie& dane) const { if (x == dane.x) { if (kon == dane.kon) return plemie < dane.plemie; return kon > dane.kon; } return x < dane.x; } }; struct Odcinek //reprezentuje obszar zajmowany przez pewne plemie w postaci pionowego odcinka { Odcinek(int nowy_y1, int nowy_plemie) : y1(nowy_y1), plemie(nowy_plemie) {} int y1, plemie; //y1 - poczatek odcinka plemienia, plemie - indeks plemienia inline bool operator < (const Odcinek& dane) const { if (y1 == dane.y1) return plemie < dane.plemie; return y1 < dane.y1; } }; typedef set<Odcinek>::iterator SOIT; const int MAX = 100010; //MAX - maksymalna ilosc plemion int n; Plemie bajtopia[MAX]; //bajtopia[0..n) - zbior wszystkich plemion na Bajtopii (byc moze //nieaktualnych) Zdarzenie zdarzenie[2*MAX]; //zdarzenie[0..2n) - zbior zdarzen (byc moze nieaktualnych) set<Odcinek> miotla; //miotla - reprezentuje zbior odcinkow plemion znajdujacych sie na miotle void wczytaj_dane() { cin >> n; REP(i, n) cin >> bajtopia[i]; } //Wypelnia tablica zdarzenia[0..2n) zdarzeniami. void przygotuj_zdarzenia() { REP(i, n) { zdarzenie[2*i].ustaw(bajtopia[i].x1, i, 0); zdarzenie[2*i+1].ustaw(bajtopia[i].x2, i, 1); } } //Wypelnia pola koniec wszystkim plemionom. void przypisz_zdarzenia_plemionom() { REP(i, 2*n) if (zdarzenie[i].kon == 1) { int plemie = zdarzenie[i].plemie; bajtopia[plemie].kon = i; } } //Plemie odpowiadajace it wchlania plemie odpowiadajace nast. void zlacz_plemiona(SOIT& it, SOIT& nast) { int plemie = it->plemie, kon = bajtopia[plemie].kon; bajtopia[plemie] += bajtopia[nast->plemie]; bajtopia[nast->plemie].aktualne = false; miotla.erase(it); miotla.erase(nast); miotla.insert(Odcinek(bajtopia[plemie].y1, plemie)); zdarzenie[kon].x = bajtopia[plemie].x2; } //Rozstrzyga ewentualne przeciacia na miotle z odcinkiem it i zwraca true iff jakies wystapilo. bool jest_przeciecie(SOIT& it) { if (it != miotla.begin()) { SOIT pop = --it; it++; if (bajtopia[pop->plemie].y2 > bajtopia[it->plemie].y1) { zlacz_plemiona(pop, it); return true; } } SOIT nast = ++it; it--; if (nast != miotla.end() && bajtopia[it->plemie].y2 > bajtopia[nast->plemie].y1) { zlacz_plemiona(nast, it); return true; } return false; } //Wykonuje jeden krok ewolucji. bool zamiataj() { bool przeciecie = false; REP(i, 2*n) { int plemie = zdarzenie[i].plemie; if (bajtopia[plemie].aktualne) { Odcinek odc(bajtopia[plemie].y1, plemie); if (zdarzenie[i].kon == 0) { pair<SOIT, bool> para = miotla.insert(odc); if (jest_przeciecie(para.ST)) przeciecie = true; } else miotla.erase(odc); } } return przeciecie; } void usun_nieaktualne_plemiona() { int i = 0; while (i < n) { if (bajtopia[i].aktualne) i++; else { swap(bajtopia[i], bajtopia[n-1]); n--; } } } //Symuluje proces powstawania panst w Bajtopii. void ewoluuj() { bool przeciecie; do { miotla.clear(); przygotuj_zdarzenia(); sort(zdarzenie, zdarzenie + 2*n); przypisz_zdarzenia_plemionom(); przeciecie = zamiataj(); usun_nieaktualne_plemiona(); } while (przeciecie); } void wypisz_bajtopie() { cout << n << '\n'; REP(i, n) cout << bajtopia[i] << '\n'; } void zrob_test() { wczytaj_dane(); ewoluuj(); sort(bajtopia, bajtopia + n); wypisz_bajtopie(); } int main() { ios_base::sync_with_stdio(0); zrob_test(); return 0; } |