Niestety, nie byliśmy w stanie w pełni poprawnie wyświetlić tego pliku, ponieważ nie jest zakodowany w UTF-8.
Możesz pobrać ten plik i spróbować otworzyć go samodzielnie.
#include <cstdio> #include <algorithm> #include <vector> using namespace std; //#define DBG_S // struktury //#define DBG // obliczenia //#define DBG_0 // tylko co 10k numer ch�opca /* potrzebne operacje dla tego zadania: GetMinW(IDX from, IDX to, VAL &mins, VAL &sum); // minimalna suma narastaj�co od lewej oraz suma zakresu FindMinW(IDX from, IDX to, VAL v); // znalezienie najmniejszej pozycji na kt�rej suma narastaj�co od lewej <= v */ template <class IDX, class VAL> class DP { public: struct Node { VAL sum; VAL mins; // minimalna suma narastaj�co od lewej w tym przedziale }; IDX imin, imax; IDX size; // number of indeeces IDX n; // node number (size rounded up to 2^k) VAL *vals; // wygrane w li�ciach VAL *tmins; // minimalne wygrane w li�ciach Node *nodes; // nodes void Construct(); inline DP() {}; //empty (just for declaration) DP(IDX _imin, IDX _imax, VAL *_vals, VAL *_mins); void _GetMinW(IDX inode, IDX left, IDX right, IDX from, IDX to, VAL &mins, VAL &sum); void GetMinW(IDX from, IDX to, VAL &mins, VAL &sum); IDX _FindMinW(IDX inode, IDX left, IDX right, IDX from, IDX to, VAL v, VAL &sum); IDX FindMinW(IDX from, IDX to, VAL v, VAL &sum); }; //////////////////////////////////////////////////////////////////////// template <class IDX, class VAL> void DP<IDX, VAL>::Construct() { n = 2; // minimal leaves number (at least 2 leaves and 1 node) while(n < size) n *= 2; nodes = new Node[n]; // initialize lowest level nodes ---------------------------- IDX node; IDX node0 = n / 2; // leftmost lowest node IDX left = 0; // beginning of the interval for(node = node0; left < size; ++node, left += 2) { if(left + 1 >= size) { nodes[node].sum = vals[left]; nodes[node].mins = tmins[left]; } else { nodes[node].sum = vals[left] + vals[left + 1]; nodes[node].mins = min(tmins[left], vals[left] + tmins[left + 1]); } } // initialize higher nodes ---------------------------------- node0 /= 2; // leftmost node on the second level from the bottom IDX ihsize = 2; // half of interval size while(node0 > 0) { for(node = node0, left = 0; left < size; ++node, left += ihsize * 2) { IDX node2 = 2 * node; // left child node if(left + ihsize >= size) { nodes[node].sum = nodes[node2].sum; nodes[node].mins = nodes[node2].mins; //TODO: } else { nodes[node].sum = nodes[node2].sum + nodes[node2 + 1].sum; nodes[node].mins = min(nodes[node2].mins, nodes[node2].sum + nodes[node2 + 1].mins); } } node0 /= 2; ihsize *= 2; } } //////////////////////////////////////////////////////////////////////// template <class IDX, class VAL> DP<IDX, VAL>::DP(IDX _imin, IDX _imax, VAL *_vals, VAL *_mins) { imin = _imin; imax = _imax; size = _imax - _imin + 1; vals = new VAL[size]; tmins = new VAL[size]; for (int i = 0; i < size; ++i) { vals[i] = _vals[i]; tmins[i] = _mins[i]; } Construct(); } //////////////////////////////////////////////////////////////////////// template <class IDX, class VAL> void DP<IDX, VAL>::_GetMinW(IDX inode, IDX left, IDX right, IDX from, IDX to, VAL &mins, VAL &sum) { if(inode >= n) { // leafe sum = vals[left]; mins = tmins[left]; } else if(from <= left && to >= right) { // the whole interval sum = nodes[inode].sum; mins = nodes[inode].mins; } else { bool went_left = false; VAL mins2, sum2; // z prawego IDX m = (left + right) / 2; // end of the left subinterval if(from <= m) { went_left = true; _GetMinW(inode * 2, left, m, from, to, mins, sum); // left subinterval } if(min(to, size - 1) > m) { _GetMinW(inode * 2 + 1, m + 1, right, from, to, mins2, sum2); // right subinterval if (went_left) { mins = min(mins, sum + mins2); sum += sum2; } else { mins = mins2; sum = sum2; } } } #ifdef DBG //printf(" _GetMinW(%d, %d..%d, %d..%d, mins=%I64d sum=%I64d)\n", inode, left, right, from, to, mins, sum); #endif // DBG } template <class IDX, class VAL> void DP<IDX, VAL>::GetMinW(IDX from, IDX to, VAL &mins, VAL &sum) { _GetMinW(1, 0, n - 1, from - imin, to == imax ? n - 1 : to - imin, mins, sum); } //////////////////////////////////////////////////////////////////////// template <class IDX, class VAL> IDX DP<IDX, VAL>::_FindMinW(IDX inode, IDX left, IDX right, IDX from, IDX to, VAL v, VAL &sum) { bool went_left = false; IDX res; VAL sum2; #ifdef DBG //printf(" _FindMinW(%d, %d..%d, %d..%d, %I64d)\n", inode, left, right, from, to, v); #endif // DBG if(inode >= n) { // leafe sum = vals[left]; if (tmins[left] <= v) return left; else return -1; } else if(from <= left && to >= right) { // the whole interval sum = nodes[inode].sum; if (nodes[inode].mins > v) return -1; // tutaj nie ma } // je�li pytanie o ca�y przedzia� to tu dochodzimy tylko jak wiadomo,�e wynik jest w tym przedziale IDX m = (left + right) / 2; // end of the left subinterval if (from <= m) { // szukamy po lewej went_left = true; res = _FindMinW(inode * 2, left, m, from, to, v, sum); if (res != -1) return res; // znaleziono po lewej } if(min(to, size - 1) > m) { // szukamy po prawej (jak nie znaleziono po lewej) res = _FindMinW(inode * 2 + 1, m + 1, right, from, to, went_left ? v - sum : v, sum2); // right subinterval sum = went_left ? sum + sum2 : sum2; } return res; } template <class IDX, class VAL> IDX DP<IDX, VAL>::FindMinW(IDX from, IDX to, VAL v, VAL &sum) { return _FindMinW(1, 0, n - 1, from - imin, to == imax ? n - 1 : to - imin, v, sum); } /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// #ifdef DEBUG void print(DP<int, long long> &d) { int node = 1; printf(" n=%d size=%d\n", d.n, d.size); while(node < d.n) { int node2 = node * 2; // leftmost node on the next level for(; node < node2; ++node) { printf(" %d: %I64d %I64d\n", node, d.nodes[node].sum, d.nodes[node].mins); } printf("\n"); node = node2; } printf(" "); for(int i = 0; i < d.size; ++i) printf("%I64d ", d.vals[i]); printf("\n "); for(int i = 0; i < d.size; ++i) printf("%I64d ", d.tmins[i]); printf("\n\n"); } #endif // DEBUG /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// int n, m; int *b; // oszcz�dno�ci char *a; // cykl automatu struct CyklMaszyny { int i; // nowe po�o�enie ch�opca w kolejce long long wygr; // sumaryczna wygrana ch�opca w cyklu maszyny long long minw; // minimalna wygrana narastaj�co w cyklu maszyny bool ok; // czy ju� by� wzi�ty do jakiego� du�ego cyklu }; struct DuzyCykl { vector<int> ti; // pozycje pocz�tkowe ch�opc�w w kolejce //long long wygr; // sumaryczna wygrana w ca�ym cyklu - niepotrzebne bo i tak wyci�gane z drzewa DP<int, long long> d; // drzewo przedzia�owe z wygranymi w cyklach maszyny }; struct Start { int nrc; // numer du�ego cyklu int i; // pozycja ch�opca w du�ym cyklu }; void czytaj() { int i; scanf("%d", &n); b = new int[n]; for (i = 0; i < n; ++i) scanf("%d", b + i); scanf("%d", &m); a = new char[m + 10]; scanf("%s", a); #ifdef DBG printf("przeczytane n=%d, m=%d\n", n, m); #endif // DBG } long long licz() { /* Dla ka�dej pozycji ch�opca 0..n-1 wyznaczy� zmian� w cyklu maszyny: nowe po�o�enie, sum� wygranych, min wygran� narastaj�co (max przegran�). Wyznaczy� cykle w powy�szych danych: kolejne pozycje w cyklu, sum� wygranych w ca�ym cyklu, min wygran� narastaj�co (drzewo przedzia�owe bo chcemy to zna� osobno dla ka�dej pozycji startowej). Dla ka�dego ch�opca k sprawdzi� czy i kiedy przegra: liczba gier := 0 Przegra je�li: min wygrana narastaj�co w jego du�ym cyklu <= -b[k] LUB suma wygranych w du�ym cyklu < 0. UWAGA: tutaj potrzebna jest min wygrana narastaj�co w du�ym cyklu od pozycji ch�opca (drzewo przedzia�owe) Wyznaczy� najmniejsz� liczb� du�ych cykli q, �e min wygrana narastaj�co w du�ym cyklu <= -(b[k] + q * suma wygranych w du�ym cyklu): Doliczy� q * m * d�ugo�� cyklu do liczby gier ch�opca. Zaktualizowa� b[k] Dalej wyznaczy� najwi�ksz� pozycj� q w du�ym cyklu dla kt�rej min wygrana narastaj�co w ma�ym cyklu > - (b[k] + suma narastaj�co wygranych z poprzednich ma�ych cykli). Doliczy� q * m do liczby gier ch�opca. Zaktualizowa� b[k] Symulowa� kolejne gry ch�opca dop�ki b[k] > = 0 Doliczy� do liczby gier: 1 + pozycja pocz�tkowa w danym cyklu maszyny dla pierwszej gry w cyklu LUB n je�li to kolejna gra. Zaktualizowa� b[k]. Sprawdzi� czy przegra szybciej niz najlepszy wynik do tej pory. */ int i, j, k, p; CyklMaszyny *cm; long long *tsum = new long long[n]; long long *tmins = new long long[n]; Start *st = new Start[n]; // wyznaczenie zmian w cyklu maszyny cm = new CyklMaszyny[n]; for (i = 0; i < n; ++i) { cm[i].wygr = cm[i].minw = 0; for (p = i; p < m; p += n) { cm[i].wygr += (a[p] == 'W' ? 1 : - 1); if (cm[i].wygr < cm[i].minw) cm[i].minw = cm[i].wygr; } cm[i].i = (i - m % n + n) % n; cm[i].ok = false; } #ifdef DBG_S printf("cykle maszyny\n"); for (i = 0; i < n; ++i) printf(" %d->%d sum=%I64d minw=%I64d\n", i, cm[i].i, cm[i].wygr, cm[i].minw); #endif // DBG_S // wyznaczenie du�ych cykli vector<DuzyCykl> cd; int nrc = 0; for (i = 0; i < n; ++i) if (!cm[i].ok) { DuzyCykl c; c.ti = vector<int>(); //c.wygr = 0; for (p = i, j = 0; !cm[p].ok; p = cm[p].i, ++j) { // do��czaj kolejne cykle maszyny cm[p].ok = true; c.ti.push_back(p); // pozycja pocz�tkowa ch�opca //c.wygr += cm[p].wygr; tsum[j] = cm[p].wygr; tmins[j] = cm[p].minw; st[p].nrc = nrc; // przypisanie pozycji pocz�tkowej ch�opca do du�ego cyklu st[p].i = j; // numer kolejny pozycji pocz. ch�opca w du�ym cyklu #ifdef DBG_S printf("%d bedzie %d w cyklu %d\n", p, j, nrc); #endif // DBG_S } c.d = DP<int, long long>(0, c.ti.size() - 1, tsum, tmins); cd.push_back(c); // nowy du�y cykl nrc++; } #ifdef DBG_S printf("duze cykle\n"); for (i = 0; i < cd.size(); ++i) { printf("%d wygr=%I64d [", i, cd[i].wygr); for (j = 0; j < cd[i].ti.size(); ++j) printf("%d ", cd[i].ti[j]); printf("]\n"); print(cd[i].d); } #endif // DBG_S long long wyn = -1; for (k = 0; k < n; ++ k) { #ifdef DBG_0 if(k % 10000 == 0) printf("%d\n", k); #endif // DBG long long gry = 0; // liczba gier tego ch�opca do przegranej nrc = st[k].nrc; // numer du�ego cyklu i = st[k].i; // numer kolejny pozycji ch�opca w du�ym cyklu int d = cd[nrc].ti.size(); // d�ugo�� du�ego cyklu long long mins, mins2; // minimalna wygrana narastaj�co w du�ym cyklu od pozycji ch�opca long long sum, sum2; #ifdef DBG printf("k=%d i=%d nrc=%d d=%d kasa=%d\n", k, i, nrc, d, b[k]); #endif // DBG if (i == 0) { cd[nrc].d.GetMinW(0, d - 1, mins, sum); } else { cd[nrc].d.GetMinW(i, d - 1, mins, sum); cd[nrc].d.GetMinW(0, i - 1, mins2, sum2); #ifdef DBG printf(" %I64d %I64d %I64d %I64d\n", sum, mins, sum2, mins2); #endif // DBG mins = min(mins, sum + mins2); sum += sum2; } #ifdef DBG printf(" sum=%I64d mins=%I64d\n", sum, mins); #endif // DBG //Przegra je�li: min wygrana narastaj�co w jego du�ym cyklu <= -b[k] LUB suma wygranych w du�ym cyklu < 0. if (!(mins <= -b[k] || sum < 0)) continue; //nie przegra // je�li przegra to mins < 0 // Wyznaczy� najmniejsz� liczb� du�ych cykli q, �e min wygrana narastaj�co w du�ym cyklu <= -(b[k] + q * suma wygranych w du�ym cyklu) int q; if (b[k] <= -mins) q = 0; else q = (b[k] - 1 + min(0LL, (mins - sum))) / (-sum); // kasa minus (max przegrana poni�ej sumy w cyklu) to "rezerwa" pozwalaj�ca przechodzi� kolejne ca�e cykle gry += ((long long)q * d) * m; // ca�e cykle, kt�re prze�y� b[k] += q * sum; // ile przegra� #ifdef DBG printf(" d.cykle=%d, gry=%I64d, kasa=%d\n", q, gry, b[k]); #endif // DBG // Wyznaczy� najmniejszy numer cyklu maszyny w du�ym cyklu dla kt�rego min wygrana narastaj�co do tego cyklu w��cznie jest <= -b[k] // Czyli ile cykli maszyny (q) prze�y� w ramach du�ego cyklu. Musi si� znale�� bo wiadomo, �e ju� teraz przegra. // Przy okazji wyznaczy� ile przegra we wcze�niejszych cyklach maszyny (sum) oraz numer cyklu w kt�rym przegra (j) // Uwaga sum zawiera te� warto�� z cyklu w kt�rym przegra i to trzeba odj��. if (i == 0) { q = j = cd[nrc].d.FindMinW(0, d - 1, -b[k], sum); } else { j = cd[nrc].d.FindMinW(i, d - 1, -b[k], sum); if (j != -1) { #ifdef DBG printf(" 1.znalezione w %d..%d j=%d\n", i, d - 1, j); #endif // DBG q = j - i; } else { // nie przegra� w ko�c�wce cyklu i patrzymy jeszcze na pocz�tek uwzgl�dniaj�c, �e ju� przegra� sum j = cd[nrc].d.FindMinW(0, i - 1, -(b[k] + sum), sum2); #ifdef DBG printf(" 2.znalezione w %d..%d j=%d\n", 0, i - 1, j); #endif // DBG q = d - i + j; sum += sum2; // doliczamy co przegra� } } gry += (long long)q * m; // ca�e cykle maszyny, kt�re prze�y� b[k] += (sum - cd[nrc].d.vals[j]); // ile przegra� (odejmuj�c z j-tego cyklu w kt�rym przegra� bo ca�ego nie rozegra�) #ifdef DBG printf(" m.cykle=%d, gry=%I64d, j=%d, sum=%I64d, kasa=%d\n", q, gry, j, sum, b[k]); #endif // DBG // Symulowa� kolejne gry ch�opca dop�ki b[k] > 0 p = (k - ((long long) q * m) % n + n) % n; // zmiana pozycji ch�opca w ci�gu q cykli maszyny gry += p; // musi si� doczeka� aby by� pierwszy while (true) { if (p < m) b[k] += a[p] == 'W' ? 1 : -1; #ifdef DBG printf(" p=%d, gry=%I64d, kasa=%d\n", p, gry, b[k]); #endif // DBG if (b[k] <= 0) { // <= tylko aby si� zatrzyma�o przy bugu gry++; // przegra� w tej grze break; } else { gry += n; p = (p + n) % m; } } #ifdef DBG printf(" gry=%I64d, kasa=%d\n", gry, b[k]); #endif // DBG if (wyn == -1 || gry < wyn) wyn = gry; if(gry < 0) { printf("k=%d\n", k); return -1; } } return wyn; } int main() { czytaj(); long long wyn = licz(); printf("%lld\n", wyn); return 0; }
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 | #include <cstdio> #include <algorithm> #include <vector> using namespace std; //#define DBG_S // struktury //#define DBG // obliczenia //#define DBG_0 // tylko co 10k numer ch�opca /* potrzebne operacje dla tego zadania: GetMinW(IDX from, IDX to, VAL &mins, VAL &sum); // minimalna suma narastaj�co od lewej oraz suma zakresu FindMinW(IDX from, IDX to, VAL v); // znalezienie najmniejszej pozycji na kt�rej suma narastaj�co od lewej <= v */ template <class IDX, class VAL> class DP { public: struct Node { VAL sum; VAL mins; // minimalna suma narastaj�co od lewej w tym przedziale }; IDX imin, imax; IDX size; // number of indeeces IDX n; // node number (size rounded up to 2^k) VAL *vals; // wygrane w li�ciach VAL *tmins; // minimalne wygrane w li�ciach Node *nodes; // nodes void Construct(); inline DP() {}; //empty (just for declaration) DP(IDX _imin, IDX _imax, VAL *_vals, VAL *_mins); void _GetMinW(IDX inode, IDX left, IDX right, IDX from, IDX to, VAL &mins, VAL &sum); void GetMinW(IDX from, IDX to, VAL &mins, VAL &sum); IDX _FindMinW(IDX inode, IDX left, IDX right, IDX from, IDX to, VAL v, VAL &sum); IDX FindMinW(IDX from, IDX to, VAL v, VAL &sum); }; //////////////////////////////////////////////////////////////////////// template <class IDX, class VAL> void DP<IDX, VAL>::Construct() { n = 2; // minimal leaves number (at least 2 leaves and 1 node) while(n < size) n *= 2; nodes = new Node[n]; // initialize lowest level nodes ---------------------------- IDX node; IDX node0 = n / 2; // leftmost lowest node IDX left = 0; // beginning of the interval for(node = node0; left < size; ++node, left += 2) { if(left + 1 >= size) { nodes[node].sum = vals[left]; nodes[node].mins = tmins[left]; } else { nodes[node].sum = vals[left] + vals[left + 1]; nodes[node].mins = min(tmins[left], vals[left] + tmins[left + 1]); } } // initialize higher nodes ---------------------------------- node0 /= 2; // leftmost node on the second level from the bottom IDX ihsize = 2; // half of interval size while(node0 > 0) { for(node = node0, left = 0; left < size; ++node, left += ihsize * 2) { IDX node2 = 2 * node; // left child node if(left + ihsize >= size) { nodes[node].sum = nodes[node2].sum; nodes[node].mins = nodes[node2].mins; //TODO: } else { nodes[node].sum = nodes[node2].sum + nodes[node2 + 1].sum; nodes[node].mins = min(nodes[node2].mins, nodes[node2].sum + nodes[node2 + 1].mins); } } node0 /= 2; ihsize *= 2; } } //////////////////////////////////////////////////////////////////////// template <class IDX, class VAL> DP<IDX, VAL>::DP(IDX _imin, IDX _imax, VAL *_vals, VAL *_mins) { imin = _imin; imax = _imax; size = _imax - _imin + 1; vals = new VAL[size]; tmins = new VAL[size]; for (int i = 0; i < size; ++i) { vals[i] = _vals[i]; tmins[i] = _mins[i]; } Construct(); } //////////////////////////////////////////////////////////////////////// template <class IDX, class VAL> void DP<IDX, VAL>::_GetMinW(IDX inode, IDX left, IDX right, IDX from, IDX to, VAL &mins, VAL &sum) { if(inode >= n) { // leafe sum = vals[left]; mins = tmins[left]; } else if(from <= left && to >= right) { // the whole interval sum = nodes[inode].sum; mins = nodes[inode].mins; } else { bool went_left = false; VAL mins2, sum2; // z prawego IDX m = (left + right) / 2; // end of the left subinterval if(from <= m) { went_left = true; _GetMinW(inode * 2, left, m, from, to, mins, sum); // left subinterval } if(min(to, size - 1) > m) { _GetMinW(inode * 2 + 1, m + 1, right, from, to, mins2, sum2); // right subinterval if (went_left) { mins = min(mins, sum + mins2); sum += sum2; } else { mins = mins2; sum = sum2; } } } #ifdef DBG //printf(" _GetMinW(%d, %d..%d, %d..%d, mins=%I64d sum=%I64d)\n", inode, left, right, from, to, mins, sum); #endif // DBG } template <class IDX, class VAL> void DP<IDX, VAL>::GetMinW(IDX from, IDX to, VAL &mins, VAL &sum) { _GetMinW(1, 0, n - 1, from - imin, to == imax ? n - 1 : to - imin, mins, sum); } //////////////////////////////////////////////////////////////////////// template <class IDX, class VAL> IDX DP<IDX, VAL>::_FindMinW(IDX inode, IDX left, IDX right, IDX from, IDX to, VAL v, VAL &sum) { bool went_left = false; IDX res; VAL sum2; #ifdef DBG //printf(" _FindMinW(%d, %d..%d, %d..%d, %I64d)\n", inode, left, right, from, to, v); #endif // DBG if(inode >= n) { // leafe sum = vals[left]; if (tmins[left] <= v) return left; else return -1; } else if(from <= left && to >= right) { // the whole interval sum = nodes[inode].sum; if (nodes[inode].mins > v) return -1; // tutaj nie ma } // je�li pytanie o ca�y przedzia� to tu dochodzimy tylko jak wiadomo,�e wynik jest w tym przedziale IDX m = (left + right) / 2; // end of the left subinterval if (from <= m) { // szukamy po lewej went_left = true; res = _FindMinW(inode * 2, left, m, from, to, v, sum); if (res != -1) return res; // znaleziono po lewej } if(min(to, size - 1) > m) { // szukamy po prawej (jak nie znaleziono po lewej) res = _FindMinW(inode * 2 + 1, m + 1, right, from, to, went_left ? v - sum : v, sum2); // right subinterval sum = went_left ? sum + sum2 : sum2; } return res; } template <class IDX, class VAL> IDX DP<IDX, VAL>::FindMinW(IDX from, IDX to, VAL v, VAL &sum) { return _FindMinW(1, 0, n - 1, from - imin, to == imax ? n - 1 : to - imin, v, sum); } /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// #ifdef DEBUG void print(DP<int, long long> &d) { int node = 1; printf(" n=%d size=%d\n", d.n, d.size); while(node < d.n) { int node2 = node * 2; // leftmost node on the next level for(; node < node2; ++node) { printf(" %d: %I64d %I64d\n", node, d.nodes[node].sum, d.nodes[node].mins); } printf("\n"); node = node2; } printf(" "); for(int i = 0; i < d.size; ++i) printf("%I64d ", d.vals[i]); printf("\n "); for(int i = 0; i < d.size; ++i) printf("%I64d ", d.tmins[i]); printf("\n\n"); } #endif // DEBUG /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// int n, m; int *b; // oszcz�dno�ci char *a; // cykl automatu struct CyklMaszyny { int i; // nowe po�o�enie ch�opca w kolejce long long wygr; // sumaryczna wygrana ch�opca w cyklu maszyny long long minw; // minimalna wygrana narastaj�co w cyklu maszyny bool ok; // czy ju� by� wzi�ty do jakiego� du�ego cyklu }; struct DuzyCykl { vector<int> ti; // pozycje pocz�tkowe ch�opc�w w kolejce //long long wygr; // sumaryczna wygrana w ca�ym cyklu - niepotrzebne bo i tak wyci�gane z drzewa DP<int, long long> d; // drzewo przedzia�owe z wygranymi w cyklach maszyny }; struct Start { int nrc; // numer du�ego cyklu int i; // pozycja ch�opca w du�ym cyklu }; void czytaj() { int i; scanf("%d", &n); b = new int[n]; for (i = 0; i < n; ++i) scanf("%d", b + i); scanf("%d", &m); a = new char[m + 10]; scanf("%s", a); #ifdef DBG printf("przeczytane n=%d, m=%d\n", n, m); #endif // DBG } long long licz() { /* Dla ka�dej pozycji ch�opca 0..n-1 wyznaczy� zmian� w cyklu maszyny: nowe po�o�enie, sum� wygranych, min wygran� narastaj�co (max przegran�). Wyznaczy� cykle w powy�szych danych: kolejne pozycje w cyklu, sum� wygranych w ca�ym cyklu, min wygran� narastaj�co (drzewo przedzia�owe bo chcemy to zna� osobno dla ka�dej pozycji startowej). Dla ka�dego ch�opca k sprawdzi� czy i kiedy przegra: liczba gier := 0 Przegra je�li: min wygrana narastaj�co w jego du�ym cyklu <= -b[k] LUB suma wygranych w du�ym cyklu < 0. UWAGA: tutaj potrzebna jest min wygrana narastaj�co w du�ym cyklu od pozycji ch�opca (drzewo przedzia�owe) Wyznaczy� najmniejsz� liczb� du�ych cykli q, �e min wygrana narastaj�co w du�ym cyklu <= -(b[k] + q * suma wygranych w du�ym cyklu): Doliczy� q * m * d�ugo�� cyklu do liczby gier ch�opca. Zaktualizowa� b[k] Dalej wyznaczy� najwi�ksz� pozycj� q w du�ym cyklu dla kt�rej min wygrana narastaj�co w ma�ym cyklu > - (b[k] + suma narastaj�co wygranych z poprzednich ma�ych cykli). Doliczy� q * m do liczby gier ch�opca. Zaktualizowa� b[k] Symulowa� kolejne gry ch�opca dop�ki b[k] > = 0 Doliczy� do liczby gier: 1 + pozycja pocz�tkowa w danym cyklu maszyny dla pierwszej gry w cyklu LUB n je�li to kolejna gra. Zaktualizowa� b[k]. Sprawdzi� czy przegra szybciej niz najlepszy wynik do tej pory. */ int i, j, k, p; CyklMaszyny *cm; long long *tsum = new long long[n]; long long *tmins = new long long[n]; Start *st = new Start[n]; // wyznaczenie zmian w cyklu maszyny cm = new CyklMaszyny[n]; for (i = 0; i < n; ++i) { cm[i].wygr = cm[i].minw = 0; for (p = i; p < m; p += n) { cm[i].wygr += (a[p] == 'W' ? 1 : - 1); if (cm[i].wygr < cm[i].minw) cm[i].minw = cm[i].wygr; } cm[i].i = (i - m % n + n) % n; cm[i].ok = false; } #ifdef DBG_S printf("cykle maszyny\n"); for (i = 0; i < n; ++i) printf(" %d->%d sum=%I64d minw=%I64d\n", i, cm[i].i, cm[i].wygr, cm[i].minw); #endif // DBG_S // wyznaczenie du�ych cykli vector<DuzyCykl> cd; int nrc = 0; for (i = 0; i < n; ++i) if (!cm[i].ok) { DuzyCykl c; c.ti = vector<int>(); //c.wygr = 0; for (p = i, j = 0; !cm[p].ok; p = cm[p].i, ++j) { // do��czaj kolejne cykle maszyny cm[p].ok = true; c.ti.push_back(p); // pozycja pocz�tkowa ch�opca //c.wygr += cm[p].wygr; tsum[j] = cm[p].wygr; tmins[j] = cm[p].minw; st[p].nrc = nrc; // przypisanie pozycji pocz�tkowej ch�opca do du�ego cyklu st[p].i = j; // numer kolejny pozycji pocz. ch�opca w du�ym cyklu #ifdef DBG_S printf("%d bedzie %d w cyklu %d\n", p, j, nrc); #endif // DBG_S } c.d = DP<int, long long>(0, c.ti.size() - 1, tsum, tmins); cd.push_back(c); // nowy du�y cykl nrc++; } #ifdef DBG_S printf("duze cykle\n"); for (i = 0; i < cd.size(); ++i) { printf("%d wygr=%I64d [", i, cd[i].wygr); for (j = 0; j < cd[i].ti.size(); ++j) printf("%d ", cd[i].ti[j]); printf("]\n"); print(cd[i].d); } #endif // DBG_S long long wyn = -1; for (k = 0; k < n; ++ k) { #ifdef DBG_0 if(k % 10000 == 0) printf("%d\n", k); #endif // DBG long long gry = 0; // liczba gier tego ch�opca do przegranej nrc = st[k].nrc; // numer du�ego cyklu i = st[k].i; // numer kolejny pozycji ch�opca w du�ym cyklu int d = cd[nrc].ti.size(); // d�ugo�� du�ego cyklu long long mins, mins2; // minimalna wygrana narastaj�co w du�ym cyklu od pozycji ch�opca long long sum, sum2; #ifdef DBG printf("k=%d i=%d nrc=%d d=%d kasa=%d\n", k, i, nrc, d, b[k]); #endif // DBG if (i == 0) { cd[nrc].d.GetMinW(0, d - 1, mins, sum); } else { cd[nrc].d.GetMinW(i, d - 1, mins, sum); cd[nrc].d.GetMinW(0, i - 1, mins2, sum2); #ifdef DBG printf(" %I64d %I64d %I64d %I64d\n", sum, mins, sum2, mins2); #endif // DBG mins = min(mins, sum + mins2); sum += sum2; } #ifdef DBG printf(" sum=%I64d mins=%I64d\n", sum, mins); #endif // DBG //Przegra je�li: min wygrana narastaj�co w jego du�ym cyklu <= -b[k] LUB suma wygranych w du�ym cyklu < 0. if (!(mins <= -b[k] || sum < 0)) continue; //nie przegra // je�li przegra to mins < 0 // Wyznaczy� najmniejsz� liczb� du�ych cykli q, �e min wygrana narastaj�co w du�ym cyklu <= -(b[k] + q * suma wygranych w du�ym cyklu) int q; if (b[k] <= -mins) q = 0; else q = (b[k] - 1 + min(0LL, (mins - sum))) / (-sum); // kasa minus (max przegrana poni�ej sumy w cyklu) to "rezerwa" pozwalaj�ca przechodzi� kolejne ca�e cykle gry += ((long long)q * d) * m; // ca�e cykle, kt�re prze�y� b[k] += q * sum; // ile przegra� #ifdef DBG printf(" d.cykle=%d, gry=%I64d, kasa=%d\n", q, gry, b[k]); #endif // DBG // Wyznaczy� najmniejszy numer cyklu maszyny w du�ym cyklu dla kt�rego min wygrana narastaj�co do tego cyklu w��cznie jest <= -b[k] // Czyli ile cykli maszyny (q) prze�y� w ramach du�ego cyklu. Musi si� znale�� bo wiadomo, �e ju� teraz przegra. // Przy okazji wyznaczy� ile przegra we wcze�niejszych cyklach maszyny (sum) oraz numer cyklu w kt�rym przegra (j) // Uwaga sum zawiera te� warto�� z cyklu w kt�rym przegra i to trzeba odj��. if (i == 0) { q = j = cd[nrc].d.FindMinW(0, d - 1, -b[k], sum); } else { j = cd[nrc].d.FindMinW(i, d - 1, -b[k], sum); if (j != -1) { #ifdef DBG printf(" 1.znalezione w %d..%d j=%d\n", i, d - 1, j); #endif // DBG q = j - i; } else { // nie przegra� w ko�c�wce cyklu i patrzymy jeszcze na pocz�tek uwzgl�dniaj�c, �e ju� przegra� sum j = cd[nrc].d.FindMinW(0, i - 1, -(b[k] + sum), sum2); #ifdef DBG printf(" 2.znalezione w %d..%d j=%d\n", 0, i - 1, j); #endif // DBG q = d - i + j; sum += sum2; // doliczamy co przegra� } } gry += (long long)q * m; // ca�e cykle maszyny, kt�re prze�y� b[k] += (sum - cd[nrc].d.vals[j]); // ile przegra� (odejmuj�c z j-tego cyklu w kt�rym przegra� bo ca�ego nie rozegra�) #ifdef DBG printf(" m.cykle=%d, gry=%I64d, j=%d, sum=%I64d, kasa=%d\n", q, gry, j, sum, b[k]); #endif // DBG // Symulowa� kolejne gry ch�opca dop�ki b[k] > 0 p = (k - ((long long) q * m) % n + n) % n; // zmiana pozycji ch�opca w ci�gu q cykli maszyny gry += p; // musi si� doczeka� aby by� pierwszy while (true) { if (p < m) b[k] += a[p] == 'W' ? 1 : -1; #ifdef DBG printf(" p=%d, gry=%I64d, kasa=%d\n", p, gry, b[k]); #endif // DBG if (b[k] <= 0) { // <= tylko aby si� zatrzyma�o przy bugu gry++; // przegra� w tej grze break; } else { gry += n; p = (p + n) % m; } } #ifdef DBG printf(" gry=%I64d, kasa=%d\n", gry, b[k]); #endif // DBG if (wyn == -1 || gry < wyn) wyn = gry; if(gry < 0) { printf("k=%d\n", k); return -1; } } return wyn; } int main() { czytaj(); long long wyn = licz(); printf("%lld\n", wyn); return 0; } |