#include<ios> #include<iostream> #include<fstream> #include<algorithm> #include<queue> #include<vector> #include<map> #include<cmath> #include<stdlib.h> #include<stdint.h> #include<inttypes.h> using namespace std; int n,q; int day; /** Czy duże dane */ bool big; class City; class Road; class Agglomeration; /** Limit krawędzi dla jednego wierzchołka */ const int MAX_ROADS=25; City *bestCity; int64_t bestCost; /** * Klasa określająca drogę, czyli krawędź */ class Road { public: City *to; /** Koszt przejazdu */ int64_t c; public: }; /** Identyfikator drogi dla mapy */ int64_t getRoadId(int a, int b) { if(a<b) return (((int64_t)a)<<32) | (int64_t)b; else return (((int64_t)b)<<32) | (int64_t)a; } class Agglomeration { public: /** Licznik zmian dla danej aglomeracji */ int change=0; /** Miasta wchodzące w skład aglomeracji, a później tylko miasta graniczne */ vector<City*> cities; public: void add(City* city); void merge(Agglomeration *o); void init(); void updateHighways(City* to, int64_t change); }; /** Licznik odwiedzonych miast sąsiednich algormeracji dla tego wyszukiwania */ int agSearchBC=0; /** * Klasa określająca miastą, a więc wierzchołek w drzewie. */ class City { public: /** Numer miasta */ int nr; /** Zarobek dla danego miasta */ int64_t z; /** Połaczenia wychodzące z danego miasta */ vector<Road*> roads; /** Wierchołek bliżniaczy, w przypadk przekroczenia liczby krawędzi */ City* split=NULL; /** Aglomeracja dla której należy to miasto */ Agglomeration *ag; /** Ważność wierzchołka w kontekście algomeracji */ int lastProcessed=-1; /** Drogi do innych aglomeracji z tego miasta */ vector<Road*> highways; /** Maksymalny wynik dla tej aglomeracji dostępny z tego miasta */ int64_t agBestCost; /** Nalepsze miasto dla tej aglomeracji dostępny z tego miasta */ City* agBest; private: City *addRoad(Road* road) { if(split==NULL) { if(roads.size()<MAX_ROADS) { roads.push_back(road); return this; } // do tego można jeszcze dodawać drogi split=new City(); split->z=0; split->nr=-nr; //?? Road* r1=new Road(); r1->to=split; r1->c=0; roads.push_back(r1); Road* r2=new Road(); r2->to=this; r2->c=0; split->roads.push_back(r2); } else if(split->roads.size()>=MAX_ROADS) { City *n=new City(); n->z=0; n->nr=-nr; Road *r1=new Road(); r1->to=n; r1->c=0; split->roads.push_back(r1); Road *r2=new Road(); r2->to=split; r2->c=0; n->roads.push_back(r2); split=n; } split->roads.push_back(road); return split; } public: City() { } /** Dodanie połączenia pomiędzy dwoma miastami */ void connect(Road* r1, Road* r2, City *to) { City* c1=addRoad(r1); City* c2=to->addRoad(r2); r1->to=c2; r2->to=c1; } /** Czy miasto graniczne */ bool isBorderCity() { for(auto i = roads.begin();i!=roads.end();++i) { if((*i)->to->ag!=ag) return true; } return false; } /** * Pomocnicza funkcja sprawdzająca czy dana pozycja jest najlepsza */ void checkCost(int64_t currentCost) { int64_t thisCost=currentCost+z; if(thisCost>=bestCost) { if(thisCost==bestCost) { if(bestCity->nr>nr) { bestCity=this; } } else { bestCity = this; bestCost = thisCost; } } } /** Szukanie w grafie elementu z najmnieszym kosztem - przejście wszystkiego w głąb */ void findRec(City* from, int64_t currentCost) { if(z>0) checkCost(currentCost); // pomijamy pomocnicze wierzchołki (miasta) for(vector<Road*>::iterator i=roads.begin();i!=roads.end();++i) { City* to=(*i)->to; if(to==from) continue; to->findRec(this, currentCost-(*i)->c); } } void rebuildBorderCityData(City* root, City* from, int64_t currentCost) { if(z>0) { int64_t thisCost=currentCost+z; if(thisCost>=root->agBestCost) { if(thisCost==root->agBestCost) { if(root->agBest->nr > nr) { root->agBest=this; } } else { root->agBest=this; root->agBestCost=thisCost; } } } for(vector<Road*>::iterator i=roads.begin();i!=roads.end();++i) { City* to=(*i)->to; if(to==from) continue; if(ag==to->ag) { // ta sama aglomeracja, to rekurencyjnie to->rebuildBorderCityData(root, this, currentCost - (*i)->c); } else { // inna aglomeracja, to tylko zapisujemy koszt dojazdu do miasta w nowej aglomeracji Road* hw; if(agSearchBC<root->highways.size()) hw=root->highways[agSearchBC]; else { // przy pierwszym przejścu dodajemy drogi hw=new Road(); hw->to=to; root->highways.push_back(hw); } hw->c=-currentCost + (*i)->c; ++agSearchBC; } } } /** Dla miasta granicznego sprawdzenie, nalepszego wyniku w aglomeracji */ void checkAgglomerationMax(int64_t currentCost) { if(lastProcessed!=ag->change || agBest==NULL) { // dane nieaktualne, należy odbudować agBestCost=numeric_limits<int64_t>::min(); agBest=NULL; agSearchBC=0; rebuildBorderCityData(this, NULL, 0); lastProcessed=ag->change; } int64_t thisBest=agBestCost+currentCost; if(thisBest>=bestCost) { if(thisBest==bestCost) { if(bestCity->nr > agBest->nr) { bestCity=agBest; } } else { bestCity=agBest; bestCost=thisBest; } } } /** * Metoda działająca na poziomie aglomeracji */ void findGlobal(Agglomeration* from, int64_t currentCost) { checkAgglomerationMax(currentCost); for(vector<Road*>::iterator i=highways.begin();i!=highways.end();++i) { City* to=(*i)->to; if(to->ag==from) continue; to->findGlobal(ag, currentCost-(*i)->c); } } /** Etap lokalny poszukiwań - wewnątrz aglomeracji */ void find(City* from, int64_t currentCost) { if(z>0) checkCost(currentCost); for(vector<Road*>::iterator i=roads.begin();i!=roads.end();++i) { City* to=(*i)->to; if(to==from) continue; if(ag!=to->ag) { // jeżeli droga poza aglomerację, to przechodzimy na przeszukiwanie między aglomeracyjne to->findGlobal(ag, currentCost-(*i)->c); } else { // wewnątrz tej aglomeracji, to normalne przeszukiwanie to->find(this, currentCost-(*i)->c); } } } }; City cities[100000]; Road roads[200000]; // bo tam i z powrotem map<int64_t, pair<Road*, Road*>> roadMap; /** Aktualne miasto w którym się znajdujemy */ City* now; /** * Aktualizacja ceny sprzedaży dla danego miasta i kwoty */ void updateCitySellings(int ci, int64_t z) { City* c=&cities[ci]; /** Zmiana ceny */ int64_t diff=z-c->z; if(diff==0) return;// brak zmiany c->z=z; if(!big) return; Agglomeration* ag=c->ag; // ag->change++; // aglomeracja traci wazność for(auto i = ag->cities.begin(); i!=ag->cities.end();++i) { City* bc=(*i); if(diff>0) { // jeżeli jest wzrost zarobku if(bc->agBest==c) { // i jest to te miast, to bez sprawdzania wyjście po prostu więcej bc->agBestCost+=diff; } else bc->agBest=NULL; // traci ważność } else { // spaden ceny if(bc->agBest!=c) { // jeżeli spadek ceny w innym miejście niż maksimum, to nie wpływa to na wynik } else { bc->agBest=NULL; // jest to było maksium, to coś innego może stać się maksimum } } } } /** * Aktualizacja kosztu przejazdu daną drogą. */ void updateRoad(int a, int b, int64_t c) { pair<Road*,Road*> r=roadMap[getRoadId(a,b)]; /** Zmiana kosztu przejazdu na danej drodze */ int64_t diff=c - r.first->c; if(diff==0)return; r.first->c=c; r.second->c=c; if(!big) return; if(r.first->to->ag == r.second->to->ag) {// czy droga wewnątrz aglomeracji r.first->to->ag->change++; // jeżeli tak, to dane tracą ważność, bo wpływa to na wyszystkie wyniki } else { // jeżeli pomiędzy algomeracjami r.first->to->ag->updateHighways(r.second->to, diff); r.second->to->ag->updateHighways(r.first->to, diff); } } /** * Główna funkcja znajdująca kolejne miasto, do którego warto pojechać. */ int process() { // szukamy z tego miejsca przejścia do innego miasta, dla którego osiągniemy największy zysk możliwy bestCity=NULL; bestCost=numeric_limits<int64_t>::min()+1; int64_t tmp=now->z; now->z=-1; now->findRec(NULL, 0); now->z=tmp; now=bestCity; return bestCity->nr; } int processBig() { bestCity=NULL; bestCost=numeric_limits<int64_t>::min()+1; int64_t tmp=now->z; now->z=-1; now->find(NULL, 0); now->z=tmp; now=bestCity; return bestCity->nr; } void Agglomeration::add(City *city) { cities.push_back(city); city->ag=this; } void Agglomeration::merge(Agglomeration *o) { for(int i=0;i<o->cities.size();++i) { cities.push_back(o->cities[i]); o->cities[i]->ag=this; } o->cities.clear(); } void Agglomeration::init() { change=0; // usuwamy informacje o miastach, które nie są graniczne for(int i=0;i<cities.size();++i) { if(!cities[i]->isBorderCity()) { cities[i]=cities[cities.size()-1]; cities.erase(cities.end()-1); } } } void Agglomeration::updateHighways(City* to, int64_t change) { for(auto i=cities.begin();i!=cities.end();++i) { City *c=(*i); for(auto ri = c->highways.begin();ri!=c->highways.end();++ri) { Road* r=(*ri); if(r->to==to) r->c+=change; } } } class AgglomerationComparator { public: bool operator() (Agglomeration* a, Agglomeration *b) { return a->change > b->change; } }; int ac=0; void buildAgglomerationsRec(City* from, Agglomeration* ag, City* c) { if (c->ag == NULL) { Agglomeration *sm = NULL; for (auto i = c->roads.begin(); i != c->roads.end(); ++i) { City *to = (*i)->to; if (to->ag == NULL) { // to mamy jakiś wierzchołek i robimy aglomeracje rozmiaru 2 ag[ac].add(c); ag[ac].add(to); ++ac; break; } else { if (sm == NULL || sm->cities.size() > to->ag->cities.size()) sm = to->ag; // minmalna aglomeracja } } if (c->ag == NULL) sm->add(c); } for (auto i = c->roads.begin(); i != c->roads.end(); ++i) { City *to = (*i)->to; if (to== from) continue; buildAgglomerationsRec(c, ag, to); } } void buildAgglomerations() { Agglomeration* ag=new Agglomeration[n+1]; // tworzymy na początku algomeracje o rozmiarach 2 wierzchołków buildAgglomerationsRec(NULL, ag, &cities[0]); // po przejściu powyższego mamy aglomeracje o rozmiarze 2 lub większe priority_queue<Agglomeration*, vector<Agglomeration*>, AgglomerationComparator> queue; for(int i=0;i<ac;++i) { ag[i].change=ag[i].cities.size(); queue.push(&ag[i]); } int limit=(int)(sqrt(n)*2.0); // bierzemy najmniejsze aglomeracje i łączymi z innymi małymi budując w ten sposób większe while(queue.size()>limit) { Agglomeration *i=queue.top(); queue.pop(); if(i->change!=i->cities.size()) { // czy wartość uległa zmianie? i->change=i->cities.size(); queue.push(i); // wrzucamy z powrotem z właściwą wartością continue; } Agglomeration *sm=NULL; // szukamy najmniejszej sąsiedniej aglomeracji i się łączymy for(vector<City*>::iterator ci=i->cities.begin();ci!=i->cities.end();++ci) { City* c=(*ci); for(vector<Road*>::iterator ri=c->roads.begin();ri!=c->roads.end();++ri) { City* to=(*ri)->to; if(to->ag==i) continue; if(sm==NULL || sm->cities.size()>to->ag->cities.size()) sm=to->ag; } } sm->merge(i); // 'i' nie jest już wrzucany do kolejki, bo został przejęty } // na koniec inicjujemy dane w aglomeracjach while(queue.size()>0) { queue.top()->init(); queue.pop(); } } int main(int argc, char** argv) { // przyspiszenie cin/cout ios_base::sync_with_stdio(false); cin.tie(NULL); // std::ifstream in("tst5/tst_455_4_455.in"); // std::cin.rdbuf(in.rdbuf()); // wczytujemy dane cin>>n>>q; for(int i=0;i<n;++i) { cities[i].nr=i+1; cin>>cities[i].z; } // wartości startowe int e=0; for(int i=1;i<n;++i) { // krawędzie int a,b; cin>>a>>b; Road* r1=&roads[e++]; Road* r2=&roads[e++]; cin>>r1->c; r2->c=r1->c; cities[a-1].connect(r1, r2, &cities[b-1]); roadMap.insert(make_pair(getRoadId(a-1,b-1), make_pair(r1,r2))); } now=&cities[0]; // budowanie aglomeracji big=((int64_t)n*(int64_t)q)>10000000; // big=true; if(big) buildAgglomerations(); // zadania for(int i=0;i<q;++i) { int type; cin>>type; day=i+1; if(type==1) { // sprzedaż int c; int64_t z; cin>>c>>z; updateCitySellings(c-1, z); } else { // droga int a, b; int64_t c; cin>>a>>b>>c; updateRoad(a-1, b-1, c); } int res; if(big) res=processBig(); else res=process(); // przetworzenie dnia cout<<res<<" "; } cout<<endl; return 0; }
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 | #include<ios> #include<iostream> #include<fstream> #include<algorithm> #include<queue> #include<vector> #include<map> #include<cmath> #include<stdlib.h> #include<stdint.h> #include<inttypes.h> using namespace std; int n,q; int day; /** Czy duże dane */ bool big; class City; class Road; class Agglomeration; /** Limit krawędzi dla jednego wierzchołka */ const int MAX_ROADS=25; City *bestCity; int64_t bestCost; /** * Klasa określająca drogę, czyli krawędź */ class Road { public: City *to; /** Koszt przejazdu */ int64_t c; public: }; /** Identyfikator drogi dla mapy */ int64_t getRoadId(int a, int b) { if(a<b) return (((int64_t)a)<<32) | (int64_t)b; else return (((int64_t)b)<<32) | (int64_t)a; } class Agglomeration { public: /** Licznik zmian dla danej aglomeracji */ int change=0; /** Miasta wchodzące w skład aglomeracji, a później tylko miasta graniczne */ vector<City*> cities; public: void add(City* city); void merge(Agglomeration *o); void init(); void updateHighways(City* to, int64_t change); }; /** Licznik odwiedzonych miast sąsiednich algormeracji dla tego wyszukiwania */ int agSearchBC=0; /** * Klasa określająca miastą, a więc wierzchołek w drzewie. */ class City { public: /** Numer miasta */ int nr; /** Zarobek dla danego miasta */ int64_t z; /** Połaczenia wychodzące z danego miasta */ vector<Road*> roads; /** Wierchołek bliżniaczy, w przypadk przekroczenia liczby krawędzi */ City* split=NULL; /** Aglomeracja dla której należy to miasto */ Agglomeration *ag; /** Ważność wierzchołka w kontekście algomeracji */ int lastProcessed=-1; /** Drogi do innych aglomeracji z tego miasta */ vector<Road*> highways; /** Maksymalny wynik dla tej aglomeracji dostępny z tego miasta */ int64_t agBestCost; /** Nalepsze miasto dla tej aglomeracji dostępny z tego miasta */ City* agBest; private: City *addRoad(Road* road) { if(split==NULL) { if(roads.size()<MAX_ROADS) { roads.push_back(road); return this; } // do tego można jeszcze dodawać drogi split=new City(); split->z=0; split->nr=-nr; //?? Road* r1=new Road(); r1->to=split; r1->c=0; roads.push_back(r1); Road* r2=new Road(); r2->to=this; r2->c=0; split->roads.push_back(r2); } else if(split->roads.size()>=MAX_ROADS) { City *n=new City(); n->z=0; n->nr=-nr; Road *r1=new Road(); r1->to=n; r1->c=0; split->roads.push_back(r1); Road *r2=new Road(); r2->to=split; r2->c=0; n->roads.push_back(r2); split=n; } split->roads.push_back(road); return split; } public: City() { } /** Dodanie połączenia pomiędzy dwoma miastami */ void connect(Road* r1, Road* r2, City *to) { City* c1=addRoad(r1); City* c2=to->addRoad(r2); r1->to=c2; r2->to=c1; } /** Czy miasto graniczne */ bool isBorderCity() { for(auto i = roads.begin();i!=roads.end();++i) { if((*i)->to->ag!=ag) return true; } return false; } /** * Pomocnicza funkcja sprawdzająca czy dana pozycja jest najlepsza */ void checkCost(int64_t currentCost) { int64_t thisCost=currentCost+z; if(thisCost>=bestCost) { if(thisCost==bestCost) { if(bestCity->nr>nr) { bestCity=this; } } else { bestCity = this; bestCost = thisCost; } } } /** Szukanie w grafie elementu z najmnieszym kosztem - przejście wszystkiego w głąb */ void findRec(City* from, int64_t currentCost) { if(z>0) checkCost(currentCost); // pomijamy pomocnicze wierzchołki (miasta) for(vector<Road*>::iterator i=roads.begin();i!=roads.end();++i) { City* to=(*i)->to; if(to==from) continue; to->findRec(this, currentCost-(*i)->c); } } void rebuildBorderCityData(City* root, City* from, int64_t currentCost) { if(z>0) { int64_t thisCost=currentCost+z; if(thisCost>=root->agBestCost) { if(thisCost==root->agBestCost) { if(root->agBest->nr > nr) { root->agBest=this; } } else { root->agBest=this; root->agBestCost=thisCost; } } } for(vector<Road*>::iterator i=roads.begin();i!=roads.end();++i) { City* to=(*i)->to; if(to==from) continue; if(ag==to->ag) { // ta sama aglomeracja, to rekurencyjnie to->rebuildBorderCityData(root, this, currentCost - (*i)->c); } else { // inna aglomeracja, to tylko zapisujemy koszt dojazdu do miasta w nowej aglomeracji Road* hw; if(agSearchBC<root->highways.size()) hw=root->highways[agSearchBC]; else { // przy pierwszym przejścu dodajemy drogi hw=new Road(); hw->to=to; root->highways.push_back(hw); } hw->c=-currentCost + (*i)->c; ++agSearchBC; } } } /** Dla miasta granicznego sprawdzenie, nalepszego wyniku w aglomeracji */ void checkAgglomerationMax(int64_t currentCost) { if(lastProcessed!=ag->change || agBest==NULL) { // dane nieaktualne, należy odbudować agBestCost=numeric_limits<int64_t>::min(); agBest=NULL; agSearchBC=0; rebuildBorderCityData(this, NULL, 0); lastProcessed=ag->change; } int64_t thisBest=agBestCost+currentCost; if(thisBest>=bestCost) { if(thisBest==bestCost) { if(bestCity->nr > agBest->nr) { bestCity=agBest; } } else { bestCity=agBest; bestCost=thisBest; } } } /** * Metoda działająca na poziomie aglomeracji */ void findGlobal(Agglomeration* from, int64_t currentCost) { checkAgglomerationMax(currentCost); for(vector<Road*>::iterator i=highways.begin();i!=highways.end();++i) { City* to=(*i)->to; if(to->ag==from) continue; to->findGlobal(ag, currentCost-(*i)->c); } } /** Etap lokalny poszukiwań - wewnątrz aglomeracji */ void find(City* from, int64_t currentCost) { if(z>0) checkCost(currentCost); for(vector<Road*>::iterator i=roads.begin();i!=roads.end();++i) { City* to=(*i)->to; if(to==from) continue; if(ag!=to->ag) { // jeżeli droga poza aglomerację, to przechodzimy na przeszukiwanie między aglomeracyjne to->findGlobal(ag, currentCost-(*i)->c); } else { // wewnątrz tej aglomeracji, to normalne przeszukiwanie to->find(this, currentCost-(*i)->c); } } } }; City cities[100000]; Road roads[200000]; // bo tam i z powrotem map<int64_t, pair<Road*, Road*>> roadMap; /** Aktualne miasto w którym się znajdujemy */ City* now; /** * Aktualizacja ceny sprzedaży dla danego miasta i kwoty */ void updateCitySellings(int ci, int64_t z) { City* c=&cities[ci]; /** Zmiana ceny */ int64_t diff=z-c->z; if(diff==0) return;// brak zmiany c->z=z; if(!big) return; Agglomeration* ag=c->ag; // ag->change++; // aglomeracja traci wazność for(auto i = ag->cities.begin(); i!=ag->cities.end();++i) { City* bc=(*i); if(diff>0) { // jeżeli jest wzrost zarobku if(bc->agBest==c) { // i jest to te miast, to bez sprawdzania wyjście po prostu więcej bc->agBestCost+=diff; } else bc->agBest=NULL; // traci ważność } else { // spaden ceny if(bc->agBest!=c) { // jeżeli spadek ceny w innym miejście niż maksimum, to nie wpływa to na wynik } else { bc->agBest=NULL; // jest to było maksium, to coś innego może stać się maksimum } } } } /** * Aktualizacja kosztu przejazdu daną drogą. */ void updateRoad(int a, int b, int64_t c) { pair<Road*,Road*> r=roadMap[getRoadId(a,b)]; /** Zmiana kosztu przejazdu na danej drodze */ int64_t diff=c - r.first->c; if(diff==0)return; r.first->c=c; r.second->c=c; if(!big) return; if(r.first->to->ag == r.second->to->ag) {// czy droga wewnątrz aglomeracji r.first->to->ag->change++; // jeżeli tak, to dane tracą ważność, bo wpływa to na wyszystkie wyniki } else { // jeżeli pomiędzy algomeracjami r.first->to->ag->updateHighways(r.second->to, diff); r.second->to->ag->updateHighways(r.first->to, diff); } } /** * Główna funkcja znajdująca kolejne miasto, do którego warto pojechać. */ int process() { // szukamy z tego miejsca przejścia do innego miasta, dla którego osiągniemy największy zysk możliwy bestCity=NULL; bestCost=numeric_limits<int64_t>::min()+1; int64_t tmp=now->z; now->z=-1; now->findRec(NULL, 0); now->z=tmp; now=bestCity; return bestCity->nr; } int processBig() { bestCity=NULL; bestCost=numeric_limits<int64_t>::min()+1; int64_t tmp=now->z; now->z=-1; now->find(NULL, 0); now->z=tmp; now=bestCity; return bestCity->nr; } void Agglomeration::add(City *city) { cities.push_back(city); city->ag=this; } void Agglomeration::merge(Agglomeration *o) { for(int i=0;i<o->cities.size();++i) { cities.push_back(o->cities[i]); o->cities[i]->ag=this; } o->cities.clear(); } void Agglomeration::init() { change=0; // usuwamy informacje o miastach, które nie są graniczne for(int i=0;i<cities.size();++i) { if(!cities[i]->isBorderCity()) { cities[i]=cities[cities.size()-1]; cities.erase(cities.end()-1); } } } void Agglomeration::updateHighways(City* to, int64_t change) { for(auto i=cities.begin();i!=cities.end();++i) { City *c=(*i); for(auto ri = c->highways.begin();ri!=c->highways.end();++ri) { Road* r=(*ri); if(r->to==to) r->c+=change; } } } class AgglomerationComparator { public: bool operator() (Agglomeration* a, Agglomeration *b) { return a->change > b->change; } }; int ac=0; void buildAgglomerationsRec(City* from, Agglomeration* ag, City* c) { if (c->ag == NULL) { Agglomeration *sm = NULL; for (auto i = c->roads.begin(); i != c->roads.end(); ++i) { City *to = (*i)->to; if (to->ag == NULL) { // to mamy jakiś wierzchołek i robimy aglomeracje rozmiaru 2 ag[ac].add(c); ag[ac].add(to); ++ac; break; } else { if (sm == NULL || sm->cities.size() > to->ag->cities.size()) sm = to->ag; // minmalna aglomeracja } } if (c->ag == NULL) sm->add(c); } for (auto i = c->roads.begin(); i != c->roads.end(); ++i) { City *to = (*i)->to; if (to== from) continue; buildAgglomerationsRec(c, ag, to); } } void buildAgglomerations() { Agglomeration* ag=new Agglomeration[n+1]; // tworzymy na początku algomeracje o rozmiarach 2 wierzchołków buildAgglomerationsRec(NULL, ag, &cities[0]); // po przejściu powyższego mamy aglomeracje o rozmiarze 2 lub większe priority_queue<Agglomeration*, vector<Agglomeration*>, AgglomerationComparator> queue; for(int i=0;i<ac;++i) { ag[i].change=ag[i].cities.size(); queue.push(&ag[i]); } int limit=(int)(sqrt(n)*2.0); // bierzemy najmniejsze aglomeracje i łączymi z innymi małymi budując w ten sposób większe while(queue.size()>limit) { Agglomeration *i=queue.top(); queue.pop(); if(i->change!=i->cities.size()) { // czy wartość uległa zmianie? i->change=i->cities.size(); queue.push(i); // wrzucamy z powrotem z właściwą wartością continue; } Agglomeration *sm=NULL; // szukamy najmniejszej sąsiedniej aglomeracji i się łączymy for(vector<City*>::iterator ci=i->cities.begin();ci!=i->cities.end();++ci) { City* c=(*ci); for(vector<Road*>::iterator ri=c->roads.begin();ri!=c->roads.end();++ri) { City* to=(*ri)->to; if(to->ag==i) continue; if(sm==NULL || sm->cities.size()>to->ag->cities.size()) sm=to->ag; } } sm->merge(i); // 'i' nie jest już wrzucany do kolejki, bo został przejęty } // na koniec inicjujemy dane w aglomeracjach while(queue.size()>0) { queue.top()->init(); queue.pop(); } } int main(int argc, char** argv) { // przyspiszenie cin/cout ios_base::sync_with_stdio(false); cin.tie(NULL); // std::ifstream in("tst5/tst_455_4_455.in"); // std::cin.rdbuf(in.rdbuf()); // wczytujemy dane cin>>n>>q; for(int i=0;i<n;++i) { cities[i].nr=i+1; cin>>cities[i].z; } // wartości startowe int e=0; for(int i=1;i<n;++i) { // krawędzie int a,b; cin>>a>>b; Road* r1=&roads[e++]; Road* r2=&roads[e++]; cin>>r1->c; r2->c=r1->c; cities[a-1].connect(r1, r2, &cities[b-1]); roadMap.insert(make_pair(getRoadId(a-1,b-1), make_pair(r1,r2))); } now=&cities[0]; // budowanie aglomeracji big=((int64_t)n*(int64_t)q)>10000000; // big=true; if(big) buildAgglomerations(); // zadania for(int i=0;i<q;++i) { int type; cin>>type; day=i+1; if(type==1) { // sprzedaż int c; int64_t z; cin>>c>>z; updateCitySellings(c-1, z); } else { // droga int a, b; int64_t c; cin>>a>>b>>c; updateRoad(a-1, b-1, c); } int res; if(big) res=processBig(); else res=process(); // przetworzenie dnia cout<<res<<" "; } cout<<endl; return 0; } |