// Użyty materiał: // Znajdowanie wyjścia z labiryntu, Data: 25.08.2013, (C)2013 mgr Jerzy Wałaszek #include <iostream> #include <string> using namespace std; const int MAXINT = -2147483647; // Typy dla kolejki struct slistEl { slistEl* next; int v; }; // Definicja typu obiektowego queue class queue { private: slistEl* head; slistEl* tail; public: queue(); ~queue(); bool empty(void); int front(void); void push(int v); void pop(void); }; //--------------------- // Metody obiektu queue //--------------------- // Konstruktor - tworzy pustą listę queue::queue() { head = tail = NULL; } // Destruktor - usuwa listę z pamięci queue::~queue() { while (head) pop(); } // Sprawdza, czy kolejka jest pusta bool queue::empty(void) { return !head; } // Zwraca początek kolejki; Wartość specjalna to -MAXINT int queue::front(void) { if (head) return head->v; else return -MAXINT; } // Zapisuje do kolejki void queue::push(int v) { slistEl* p = new slistEl; p->next = NULL; p->v = v; if (tail) tail->next = p; else head = p; tail = p; } // Usuwa z kolejki void queue::pop(void) { if (head) { slistEl* p = head; head = head->next; if (!head) tail = NULL; delete p; } } // Rozmiar mapy int wiersze; int kolumny; // Współrzędne startowe - wiersz, kolumna --> określone po wczytaniu wymiaru mapy int wst; int kst; // Współrzędne wyjścia - wiersz, kolumna --> lewy górny róg; zawsze 1, bo dodatkowo zostaną otoczone ścianą (X) int wwy = 1; int kwy = 1; int travellers; // ilość podróżników int fastestTraveller; int totalFastestTravellers = 0; int up = 0; int down = 0; string* L; // Labirynt // Odczytuje labirynt; Wyszukuje wierzchołki startowy i wyjściowy void readL() { string temp, s; string* T; // wczytanie głównej części mapy for (int i = 1; i < wiersze - 1; i++) { cin >> temp; s = "X" + temp + "X"; L[i] = s; } //górna ściana L[0] = ""; for (int j = 0; j < kolumny; j++) { L[0] += "X"; } // dolna ściana L[wiersze - 1] = ""; for (int j = 0; j < kolumny; j++) { L[wiersze - 1] += "X"; } //cout << endl; for (int i = 0; i < wiersze; i++) { //cout << L[i] << endl; } } // Procedura szukania wyjścia void SzukajW() { queue Q; int w, k; // Wiersz, kolumna bieżącego wierzchołka int i, j; Q.push(wst); // W kolejce umieszczamy wierzchołek startowy Q.push(kst); while (!Q.empty()) { w = Q.front(); Q.pop(); // Pobieramy z kolejki wiersz k = Q.front(); Q.pop(); // i kolumnę bieżącego wierzchołka // Sprawdzamy, czy osiągnęliśmy wyjście if ((w == wwy) && (k == kwy)) break; // Przeglądamy sąsiadów bieżącego wierzchołka for (i = -1; i <= 1; i++) for (j = -1; j <= 1; j++) if ((i != j) && (!i || !j)) { if (L[w + i][k + j] == '.') { // W komórce sąsiada zapisujemy, skąd przyszliśmy do niej if (i == -1) L[w + i][k + j] = 'd'; // z dołu else if (i == 1) L[w + i][k + j] = 'g'; // z góry else if (j == -1) L[w + i][k + j] = 'p'; // z prawej else L[w + i][k + j] = 'l'; // z lewej Q.push(w + i); // Sąsiad zostaje umieszczony w kolejce Q.push(k + j); } } } } // wypisuje labirynt z ewentualną ścieżką; Zastępuje znaki kierunków znakiem -. void PiszL() { int i, j; char c; i = wwy; j = kwy; while ((i != wst) || (j != kst)) { c = L[i][j]; L[i][j] = '+'; switch (c) { case 'd': // dół i++; up++; break; case 'g': // góra i--; down++; break; case 'p': // prawo j++; up++; break; case 'l': // lewo j--; down++; break; } } L[wwy][kwy] = 'W'; // Odtwarzamy znak wyjścia // Teraz usuwamy znaki kierunku i wypisujemy labirynt for (i = 0; i < wiersze; i++) { for (j = 0; j < (int)L[i].length(); j++) switch (L[i][j]) { case 'g':; case 'd':; case 'p':; case 'l': L[i][j] = ' '; } //cout << L[i] << endl; } //cout << endl; } struct traveller { int upSpeed; int downSpeed; int totalTime = 0; }; int main() { cin >> wiersze >> kolumny >> travellers; wst = wiersze; kst = kolumny; traveller* t = new traveller[travellers]; wiersze += 2; // + 2, aby dobudować ściany kolumny += 2; L = new string[wiersze]; readL(); // wczytanie labiryntu for (int i = 0; i < travellers; i++) { cin >> t[i].upSpeed >> t[i].downSpeed; } SzukajW(); //cout << endl; PiszL(); //cout << endl << endl << up << endl << down; for (int i = 0; i < travellers; i++) { t[i].totalTime += up * t[i].upSpeed; t[i].totalTime += down * t[i].downSpeed; } fastestTraveller = t[0].totalTime; for (int i = 1; i < travellers; i++) { if (t[i].totalTime < fastestTraveller) { fastestTraveller = t[i].totalTime; } } for (int i = 0; i < travellers; i++) { if (t[i].totalTime == fastestTraveller) { totalFastestTravellers++; } } cout << fastestTraveller << " " << totalFastestTravellers; return 0; }
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 | // Użyty materiał: // Znajdowanie wyjścia z labiryntu, Data: 25.08.2013, (C)2013 mgr Jerzy Wałaszek #include <iostream> #include <string> using namespace std; const int MAXINT = -2147483647; // Typy dla kolejki struct slistEl { slistEl* next; int v; }; // Definicja typu obiektowego queue class queue { private: slistEl* head; slistEl* tail; public: queue(); ~queue(); bool empty(void); int front(void); void push(int v); void pop(void); }; //--------------------- // Metody obiektu queue //--------------------- // Konstruktor - tworzy pustą listę queue::queue() { head = tail = NULL; } // Destruktor - usuwa listę z pamięci queue::~queue() { while (head) pop(); } // Sprawdza, czy kolejka jest pusta bool queue::empty(void) { return !head; } // Zwraca początek kolejki; Wartość specjalna to -MAXINT int queue::front(void) { if (head) return head->v; else return -MAXINT; } // Zapisuje do kolejki void queue::push(int v) { slistEl* p = new slistEl; p->next = NULL; p->v = v; if (tail) tail->next = p; else head = p; tail = p; } // Usuwa z kolejki void queue::pop(void) { if (head) { slistEl* p = head; head = head->next; if (!head) tail = NULL; delete p; } } // Rozmiar mapy int wiersze; int kolumny; // Współrzędne startowe - wiersz, kolumna --> określone po wczytaniu wymiaru mapy int wst; int kst; // Współrzędne wyjścia - wiersz, kolumna --> lewy górny róg; zawsze 1, bo dodatkowo zostaną otoczone ścianą (X) int wwy = 1; int kwy = 1; int travellers; // ilość podróżników int fastestTraveller; int totalFastestTravellers = 0; int up = 0; int down = 0; string* L; // Labirynt // Odczytuje labirynt; Wyszukuje wierzchołki startowy i wyjściowy void readL() { string temp, s; string* T; // wczytanie głównej części mapy for (int i = 1; i < wiersze - 1; i++) { cin >> temp; s = "X" + temp + "X"; L[i] = s; } //górna ściana L[0] = ""; for (int j = 0; j < kolumny; j++) { L[0] += "X"; } // dolna ściana L[wiersze - 1] = ""; for (int j = 0; j < kolumny; j++) { L[wiersze - 1] += "X"; } //cout << endl; for (int i = 0; i < wiersze; i++) { //cout << L[i] << endl; } } // Procedura szukania wyjścia void SzukajW() { queue Q; int w, k; // Wiersz, kolumna bieżącego wierzchołka int i, j; Q.push(wst); // W kolejce umieszczamy wierzchołek startowy Q.push(kst); while (!Q.empty()) { w = Q.front(); Q.pop(); // Pobieramy z kolejki wiersz k = Q.front(); Q.pop(); // i kolumnę bieżącego wierzchołka // Sprawdzamy, czy osiągnęliśmy wyjście if ((w == wwy) && (k == kwy)) break; // Przeglądamy sąsiadów bieżącego wierzchołka for (i = -1; i <= 1; i++) for (j = -1; j <= 1; j++) if ((i != j) && (!i || !j)) { if (L[w + i][k + j] == '.') { // W komórce sąsiada zapisujemy, skąd przyszliśmy do niej if (i == -1) L[w + i][k + j] = 'd'; // z dołu else if (i == 1) L[w + i][k + j] = 'g'; // z góry else if (j == -1) L[w + i][k + j] = 'p'; // z prawej else L[w + i][k + j] = 'l'; // z lewej Q.push(w + i); // Sąsiad zostaje umieszczony w kolejce Q.push(k + j); } } } } // wypisuje labirynt z ewentualną ścieżką; Zastępuje znaki kierunków znakiem -. void PiszL() { int i, j; char c; i = wwy; j = kwy; while ((i != wst) || (j != kst)) { c = L[i][j]; L[i][j] = '+'; switch (c) { case 'd': // dół i++; up++; break; case 'g': // góra i--; down++; break; case 'p': // prawo j++; up++; break; case 'l': // lewo j--; down++; break; } } L[wwy][kwy] = 'W'; // Odtwarzamy znak wyjścia // Teraz usuwamy znaki kierunku i wypisujemy labirynt for (i = 0; i < wiersze; i++) { for (j = 0; j < (int)L[i].length(); j++) switch (L[i][j]) { case 'g':; case 'd':; case 'p':; case 'l': L[i][j] = ' '; } //cout << L[i] << endl; } //cout << endl; } struct traveller { int upSpeed; int downSpeed; int totalTime = 0; }; int main() { cin >> wiersze >> kolumny >> travellers; wst = wiersze; kst = kolumny; traveller* t = new traveller[travellers]; wiersze += 2; // + 2, aby dobudować ściany kolumny += 2; L = new string[wiersze]; readL(); // wczytanie labiryntu for (int i = 0; i < travellers; i++) { cin >> t[i].upSpeed >> t[i].downSpeed; } SzukajW(); //cout << endl; PiszL(); //cout << endl << endl << up << endl << down; for (int i = 0; i < travellers; i++) { t[i].totalTime += up * t[i].upSpeed; t[i].totalTime += down * t[i].downSpeed; } fastestTraveller = t[0].totalTime; for (int i = 1; i < travellers; i++) { if (t[i].totalTime < fastestTraveller) { fastestTraveller = t[i].totalTime; } } for (int i = 0; i < travellers; i++) { if (t[i].totalTime == fastestTraveller) { totalFastestTravellers++; } } cout << fastestTraveller << " " << totalFastestTravellers; return 0; } |