#include<iostream> #include<vector> #include<stdlib.h> #include<stdint.h> #include<stdio.h> #include<memory.h> using namespace std; #define MAX 1000 //#define DEBUG #ifdef DEBUG #define ifdebug if(true) #else #define ifdebug if(false) #endif #define BIT_SET_SIZE ((MAX+1+31)/32) int n; int testId=0; int groupGen=0; /// Prosty zbiór bitowy z kilkoma operacjami class BitSet { private: uint32_t data[BIT_SET_SIZE]; public: BitSet() { memset(data, 0, sizeof(data)); } BitSet(const BitSet& src) { memcpy(data, src.data, sizeof(data)); } BitSet(const BitSet& src1, const BitSet& src2) { for(int i=0;i<BIT_SET_SIZE;++i) data[i]=src1.data[i] | src2.data[i]; } void merge(const BitSet& other) { for(int i=0;i<BIT_SET_SIZE;++i) data[i]|=other.data[i]; } inline void set(int bit) { data[bit>>5]|=((uint32_t)1)<<(bit&0x1f); } inline void unset(int bit) { data[bit>>5]&=~(((uint32_t)1)<<(bit&0x1f)); } inline bool isSet(int bit) const { return data[bit>>5]& (((uint32_t)1)<<(bit&0x1f)); } void log() const { fprintf(stderr,"BitSet: "); for(int i=1;i<=n;++i) { fprintf(stderr,"%c", isSet(i)?'1':'0'); if(i%10==9) fprintf(stderr," "); } fprintf(stderr,"\n"); } }; /** Informacje o węźle */ class Node { public: int nr; /// numer pracownika na potrzeby generowania wyjścia int cycleTest; int groupId; bool notWanted; /// czy dany wierzchołek (pracownik) ma jakiegoś pracownika, ktory nie chce go za przełożonego bool ignore; /// czy wierzchołek został już przetworzony i należy go ignorować int notWantedTest; vector<Node*> notWant; /// preferencja typu nie chcę za przełożonego vector<Node*> want; /// preferencja typu chce za przełożonego vector<Node*> wantedBy; /// pracownicy chcący tego za swojego przełożonego vector<Node*> notWantedBy; /// pracownicy nie chcący tego pracownika za swojego przełożonego BitSet notWantSet; BitSet wantSet; Node* parent; /// element nadrzędny w docelowym drzewie (NULL - nie podpięty; kwestia root-a) public: Node() { } bool registerWant(Node* o) { if(o==this) return false; // obsługa na samego siebie if(wantSet.isSet(o->nr)) return false; // już jest wantSet.set(o->nr); want.push_back(o); o->wantedBy.push_back(this); // relacja wsteczna return true; } bool registerNotWant(Node* o) { if(o==this) return false; // obsługa na samego siebie if(notWantSet.isSet(o->nr)) return false; // już jest notWantSet.set(o->nr); notWant.push_back(o); o->notWantedBy.push_back(o); return true; } void disconnect() { for(int i=0;i<wantedBy.size();++i) { Node* n=wantedBy[i]; for(int j=0;j<n->want.size();++j) { if(n->want[j]==this) { n->want[j]=n->want[n->want.size()-1]; n->want.pop_back(); break; } } } } /// czy wezeł jest (może być) liściem w drzewie inline bool isLeaf() { // gdy nikt go nie chce za swojego przełożonego, to jest wystarczający warunek na bycie liście w drzewie (na dole drabinki) // jest to w sumie jedyny istotny warunek return wantedBy.size()==0; } /// Wyszukiwanie cyklu w grafie w oparciu o algorytm DFS bool checkForCycle() { if(cycleTest==1) return true; // znaleziono cykl if(cycleTest==2) return false; // już było sprawdzane i nie było cyklu // jeszcze wierzchołek nie był sprawdzany cycleTest=1; // oznaczamy, że w trakcie analizy for(int i=0;i<want.size();++i) { // wszystkie przejścia i rekurencyjnie if(want[i]->checkForCycle()) return true; // jest cykl, to propagujemy odpowiedź do końca } cycleTest=2; // oznaczamy, że po analizie i cyklu nie znaleziono return false; } void markGroup() { if(groupId==groupGen) return; // już odwiedzone miejsce groupId=groupGen; for(int i=0;i<want.size();++i) want[i]->markGroup(); for(int i=0;i<wantedBy.size();++i) wantedBy[i]->markGroup(); } void processAnger2(const BitSet& anger) { if(anger.isSet(nr)) { notWantedTest=testId; } for(int i=0;i<notWant.size();++i) { notWant[i]->notWantedTest=testId; } BitSet cummulativeAnger(anger, notWantSet); for(int i=0;i<want.size();++i) { Node *c=want[i]; if(c->ignore) continue; c->processAnger2(cummulativeAnger); } } void progressAnger(const BitSet& anger) { if(anger.isSet(nr)) { //ifdebug fprintf(stderr," Node %d is not wanted\n", nr); notWanted|=true; // przez kogoś już nie jest lubiany } for(int i=0;i<notWant.size();++i) { //ifdebug fprintf(stderr," Mark not wanted node %d -> %d\n", nr, notWant[i]->nr); notWant[i]->notWanted|=true; } BitSet cummulativeAnger(anger,notWantSet); // sumujemy niechęci for(int i=0;i<want.size();++i) { // przekazujemy do wszystkich dzieci w głąb Node *c=want[i]; //ifdebug fprintf(stderr," Recurrent process %d -> %d\n", nr, want[i]->nr); c->progressAnger(cummulativeAnger); // na tym etapie nie powinno byc cykli już } } void printLog() { fprintf(stderr, "\tNode %d", nr); if(notWanted) fprintf(stderr," notWanted"); if(parent!=NULL) fprintf(stderr, " child of %d", parent->nr); //else if(virtualLeaf) fprintf(stderr, " isVirtualLeaf"); else if(isLeaf()) fprintf(stderr, " isLeaf"); fprintf(stderr, "\n"); if(wantedBy.size()>0) { fprintf(stderr, "\t\tWantedBy [#%d]:", (int)wantedBy.size()); for(int i=0;i<wantedBy.size();++i) fprintf(stderr, " %d", wantedBy[i]->nr); fprintf(stderr, "\n"); } if(want.size()>0) { fprintf(stderr, "\t\tWants [#%d]:", (int)want.size()); for(int i=0;i<want.size();++i) fprintf(stderr, " %d", want[i]->nr); fprintf(stderr, "\n"); } if(notWant.size()>0) { fprintf(stderr, "\t\tNotWants [#%d]:", (int)notWant.size()); for(int i=0;i<notWant.size();++i) fprintf(stderr, " %d", notWant[i]->nr); fprintf(stderr, "\n"); } } }; Node nodes[MAX+1]; vector<Node*> leafs; bool processGroupRec(Node* parent, Node* gr) { ++groupGen; ++testId; gr->markGroup(); ifdebug { fprintf(stderr, "Processing group with node %d and parent %d\n", gr->nr, parent->nr); } for(int i=0;i<leafs.size();++i) { Node* node=leafs[i]; // dla każdego liścia z danej podgrupy robimy test złości if(node->groupId==groupGen && !node->ignore) { ifdebug fprintf(stderr,"Processing anger test from leaf: %d\n", node->nr); node->processAnger2(BitSet()); } } Node* r=NULL; // następnie wyszukujemy element, który jest dopuszczalny for(int i=1;i<=n;++i) { Node* node=&nodes[i]; if(node->groupId==groupGen && !node->ignore && testId!=node->notWantedTest && node->want.size()==0) { r=node; break; } } if(r==NULL) { ifdebug fprintf(stderr, "Couldn't find load root\n"); return false; // nie udało się } r->parent=parent; r->ignore=true; r->disconnect(); ifdebug { fprintf(stderr,"Found local root for group with node %d:\n", gr->nr); r->printLog(); } for(int i=0;i<r->wantedBy.size();++i) { if(r->wantedBy[i]->ignore) continue; if(!processGroupRec(r, r->wantedBy[i])) return false; } return true; } int main(int argc, char** argv) { std::ios::sync_with_stdio(false); int m; cin>>n>>m; // inicjowanie numeru (nie wiem, czy to jest potrzebne, bo można byłoby obiliczyć ze wskaźnika, tzn: (n-nodes)/sizeof(void*) for(int i=1;i<=n;++i) nodes[i].nr=i; // wczytywanie danych for(int i=0;i<m;++i) { int a, b; char r; cin>>a>>b>>r; Node* na=&nodes[a]; Node* nb=&nodes[b]; if(r=='T') na->registerWant(nb); else if(r=='N') na->registerNotWant(nb); } ifdebug { fprintf(stderr, "Loaded: \n"); for(int i=1;i<=n;++i) nodes[i].printLog(); } // etap 1 - czy nie ma cykli w grafie // jeżeli pracownik A chcę pracownika B za szefa, a pracownik B pracownika A, to mamy cykl i tym samym nie można z takiego czegoś utworzyć drzewa z zadania for(int i=1;i<=n;++i) { Node* node=&nodes[i]; //if(node->isLeaf()) { // TODO: Przejdź drzewo i zobacz, czy nie ma cykli if(node->checkForCycle()) { ifdebug fprintf(stderr, "Found cycle from leaf %d\n", node->nr); cout<<"NIE\n"; // jeżeli jest jakiś cykl, to kończymy zadanie return 0; } //} } ifdebug fprintf(stderr,"Cycle check done - no cycles.\n"); // propagacja złości w celu znalezienie dyrektora (korzenia drzewa). for(int i=1;i<=n;++i) { Node* node=&nodes[i]; if(node->isLeaf()) { leafs.push_back(node); //ifdebug fprintf(stderr,"Make anger test with node %d\n", i); node->progressAnger(BitSet()); } } Node* root=NULL; for(int i=1;i<=n;++i) { Node* node=&nodes[i]; if(!node->notWanted && node->want.size()==0) { root=node; break; } } if(root==NULL) { ifdebug { fprintf(stderr,"No root candidate\n"); for(int i=1;i<=n;++i) nodes[i].printLog(); } cout<<"NIE\n"; return 0; } ifdebug { fprintf(stderr, "Root candidate:\n"); root->printLog(); } root->disconnect(); // odczepamy go od innych, bo i tak w końcu do niego się wszystko podepnie root->ignore=true; // Opcja dwa - dla jakiegoś z nodów wybieramy lokalne rooty for(int i=0;i<leafs.size();++i) { Node* node=leafs[i]; if(!node->ignore) { if(!processGroupRec(root, node)) { cout<<"NIE\n"; return 0; } } } // wyświetlenie zbudowanego drzewa //cout<<"TAK\n"; // TODO: Tymczasowo do sprawdzania poprawności for(int i=1;i<=n;++i) { Node* n=&nodes[i]; if(n->parent==NULL) cout<<"0\n"; else cout<<(n->parent->nr)<<'\n'; } return 0; }
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 | #include<iostream> #include<vector> #include<stdlib.h> #include<stdint.h> #include<stdio.h> #include<memory.h> using namespace std; #define MAX 1000 //#define DEBUG #ifdef DEBUG #define ifdebug if(true) #else #define ifdebug if(false) #endif #define BIT_SET_SIZE ((MAX+1+31)/32) int n; int testId=0; int groupGen=0; /// Prosty zbiór bitowy z kilkoma operacjami class BitSet { private: uint32_t data[BIT_SET_SIZE]; public: BitSet() { memset(data, 0, sizeof(data)); } BitSet(const BitSet& src) { memcpy(data, src.data, sizeof(data)); } BitSet(const BitSet& src1, const BitSet& src2) { for(int i=0;i<BIT_SET_SIZE;++i) data[i]=src1.data[i] | src2.data[i]; } void merge(const BitSet& other) { for(int i=0;i<BIT_SET_SIZE;++i) data[i]|=other.data[i]; } inline void set(int bit) { data[bit>>5]|=((uint32_t)1)<<(bit&0x1f); } inline void unset(int bit) { data[bit>>5]&=~(((uint32_t)1)<<(bit&0x1f)); } inline bool isSet(int bit) const { return data[bit>>5]& (((uint32_t)1)<<(bit&0x1f)); } void log() const { fprintf(stderr,"BitSet: "); for(int i=1;i<=n;++i) { fprintf(stderr,"%c", isSet(i)?'1':'0'); if(i%10==9) fprintf(stderr," "); } fprintf(stderr,"\n"); } }; /** Informacje o węźle */ class Node { public: int nr; /// numer pracownika na potrzeby generowania wyjścia int cycleTest; int groupId; bool notWanted; /// czy dany wierzchołek (pracownik) ma jakiegoś pracownika, ktory nie chce go za przełożonego bool ignore; /// czy wierzchołek został już przetworzony i należy go ignorować int notWantedTest; vector<Node*> notWant; /// preferencja typu nie chcę za przełożonego vector<Node*> want; /// preferencja typu chce za przełożonego vector<Node*> wantedBy; /// pracownicy chcący tego za swojego przełożonego vector<Node*> notWantedBy; /// pracownicy nie chcący tego pracownika za swojego przełożonego BitSet notWantSet; BitSet wantSet; Node* parent; /// element nadrzędny w docelowym drzewie (NULL - nie podpięty; kwestia root-a) public: Node() { } bool registerWant(Node* o) { if(o==this) return false; // obsługa na samego siebie if(wantSet.isSet(o->nr)) return false; // już jest wantSet.set(o->nr); want.push_back(o); o->wantedBy.push_back(this); // relacja wsteczna return true; } bool registerNotWant(Node* o) { if(o==this) return false; // obsługa na samego siebie if(notWantSet.isSet(o->nr)) return false; // już jest notWantSet.set(o->nr); notWant.push_back(o); o->notWantedBy.push_back(o); return true; } void disconnect() { for(int i=0;i<wantedBy.size();++i) { Node* n=wantedBy[i]; for(int j=0;j<n->want.size();++j) { if(n->want[j]==this) { n->want[j]=n->want[n->want.size()-1]; n->want.pop_back(); break; } } } } /// czy wezeł jest (może być) liściem w drzewie inline bool isLeaf() { // gdy nikt go nie chce za swojego przełożonego, to jest wystarczający warunek na bycie liście w drzewie (na dole drabinki) // jest to w sumie jedyny istotny warunek return wantedBy.size()==0; } /// Wyszukiwanie cyklu w grafie w oparciu o algorytm DFS bool checkForCycle() { if(cycleTest==1) return true; // znaleziono cykl if(cycleTest==2) return false; // już było sprawdzane i nie było cyklu // jeszcze wierzchołek nie był sprawdzany cycleTest=1; // oznaczamy, że w trakcie analizy for(int i=0;i<want.size();++i) { // wszystkie przejścia i rekurencyjnie if(want[i]->checkForCycle()) return true; // jest cykl, to propagujemy odpowiedź do końca } cycleTest=2; // oznaczamy, że po analizie i cyklu nie znaleziono return false; } void markGroup() { if(groupId==groupGen) return; // już odwiedzone miejsce groupId=groupGen; for(int i=0;i<want.size();++i) want[i]->markGroup(); for(int i=0;i<wantedBy.size();++i) wantedBy[i]->markGroup(); } void processAnger2(const BitSet& anger) { if(anger.isSet(nr)) { notWantedTest=testId; } for(int i=0;i<notWant.size();++i) { notWant[i]->notWantedTest=testId; } BitSet cummulativeAnger(anger, notWantSet); for(int i=0;i<want.size();++i) { Node *c=want[i]; if(c->ignore) continue; c->processAnger2(cummulativeAnger); } } void progressAnger(const BitSet& anger) { if(anger.isSet(nr)) { //ifdebug fprintf(stderr," Node %d is not wanted\n", nr); notWanted|=true; // przez kogoś już nie jest lubiany } for(int i=0;i<notWant.size();++i) { //ifdebug fprintf(stderr," Mark not wanted node %d -> %d\n", nr, notWant[i]->nr); notWant[i]->notWanted|=true; } BitSet cummulativeAnger(anger,notWantSet); // sumujemy niechęci for(int i=0;i<want.size();++i) { // przekazujemy do wszystkich dzieci w głąb Node *c=want[i]; //ifdebug fprintf(stderr," Recurrent process %d -> %d\n", nr, want[i]->nr); c->progressAnger(cummulativeAnger); // na tym etapie nie powinno byc cykli już } } void printLog() { fprintf(stderr, "\tNode %d", nr); if(notWanted) fprintf(stderr," notWanted"); if(parent!=NULL) fprintf(stderr, " child of %d", parent->nr); //else if(virtualLeaf) fprintf(stderr, " isVirtualLeaf"); else if(isLeaf()) fprintf(stderr, " isLeaf"); fprintf(stderr, "\n"); if(wantedBy.size()>0) { fprintf(stderr, "\t\tWantedBy [#%d]:", (int)wantedBy.size()); for(int i=0;i<wantedBy.size();++i) fprintf(stderr, " %d", wantedBy[i]->nr); fprintf(stderr, "\n"); } if(want.size()>0) { fprintf(stderr, "\t\tWants [#%d]:", (int)want.size()); for(int i=0;i<want.size();++i) fprintf(stderr, " %d", want[i]->nr); fprintf(stderr, "\n"); } if(notWant.size()>0) { fprintf(stderr, "\t\tNotWants [#%d]:", (int)notWant.size()); for(int i=0;i<notWant.size();++i) fprintf(stderr, " %d", notWant[i]->nr); fprintf(stderr, "\n"); } } }; Node nodes[MAX+1]; vector<Node*> leafs; bool processGroupRec(Node* parent, Node* gr) { ++groupGen; ++testId; gr->markGroup(); ifdebug { fprintf(stderr, "Processing group with node %d and parent %d\n", gr->nr, parent->nr); } for(int i=0;i<leafs.size();++i) { Node* node=leafs[i]; // dla każdego liścia z danej podgrupy robimy test złości if(node->groupId==groupGen && !node->ignore) { ifdebug fprintf(stderr,"Processing anger test from leaf: %d\n", node->nr); node->processAnger2(BitSet()); } } Node* r=NULL; // następnie wyszukujemy element, który jest dopuszczalny for(int i=1;i<=n;++i) { Node* node=&nodes[i]; if(node->groupId==groupGen && !node->ignore && testId!=node->notWantedTest && node->want.size()==0) { r=node; break; } } if(r==NULL) { ifdebug fprintf(stderr, "Couldn't find load root\n"); return false; // nie udało się } r->parent=parent; r->ignore=true; r->disconnect(); ifdebug { fprintf(stderr,"Found local root for group with node %d:\n", gr->nr); r->printLog(); } for(int i=0;i<r->wantedBy.size();++i) { if(r->wantedBy[i]->ignore) continue; if(!processGroupRec(r, r->wantedBy[i])) return false; } return true; } int main(int argc, char** argv) { std::ios::sync_with_stdio(false); int m; cin>>n>>m; // inicjowanie numeru (nie wiem, czy to jest potrzebne, bo można byłoby obiliczyć ze wskaźnika, tzn: (n-nodes)/sizeof(void*) for(int i=1;i<=n;++i) nodes[i].nr=i; // wczytywanie danych for(int i=0;i<m;++i) { int a, b; char r; cin>>a>>b>>r; Node* na=&nodes[a]; Node* nb=&nodes[b]; if(r=='T') na->registerWant(nb); else if(r=='N') na->registerNotWant(nb); } ifdebug { fprintf(stderr, "Loaded: \n"); for(int i=1;i<=n;++i) nodes[i].printLog(); } // etap 1 - czy nie ma cykli w grafie // jeżeli pracownik A chcę pracownika B za szefa, a pracownik B pracownika A, to mamy cykl i tym samym nie można z takiego czegoś utworzyć drzewa z zadania for(int i=1;i<=n;++i) { Node* node=&nodes[i]; //if(node->isLeaf()) { // TODO: Przejdź drzewo i zobacz, czy nie ma cykli if(node->checkForCycle()) { ifdebug fprintf(stderr, "Found cycle from leaf %d\n", node->nr); cout<<"NIE\n"; // jeżeli jest jakiś cykl, to kończymy zadanie return 0; } //} } ifdebug fprintf(stderr,"Cycle check done - no cycles.\n"); // propagacja złości w celu znalezienie dyrektora (korzenia drzewa). for(int i=1;i<=n;++i) { Node* node=&nodes[i]; if(node->isLeaf()) { leafs.push_back(node); //ifdebug fprintf(stderr,"Make anger test with node %d\n", i); node->progressAnger(BitSet()); } } Node* root=NULL; for(int i=1;i<=n;++i) { Node* node=&nodes[i]; if(!node->notWanted && node->want.size()==0) { root=node; break; } } if(root==NULL) { ifdebug { fprintf(stderr,"No root candidate\n"); for(int i=1;i<=n;++i) nodes[i].printLog(); } cout<<"NIE\n"; return 0; } ifdebug { fprintf(stderr, "Root candidate:\n"); root->printLog(); } root->disconnect(); // odczepamy go od innych, bo i tak w końcu do niego się wszystko podepnie root->ignore=true; // Opcja dwa - dla jakiegoś z nodów wybieramy lokalne rooty for(int i=0;i<leafs.size();++i) { Node* node=leafs[i]; if(!node->ignore) { if(!processGroupRec(root, node)) { cout<<"NIE\n"; return 0; } } } // wyświetlenie zbudowanego drzewa //cout<<"TAK\n"; // TODO: Tymczasowo do sprawdzania poprawności for(int i=1;i<=n;++i) { Node* n=&nodes[i]; if(n->parent==NULL) cout<<"0\n"; else cout<<(n->parent->nr)<<'\n'; } return 0; } |