/* (rysunki dla d==2, r==7) dwoma zapytaniami możemy odrzucić około połowę przestrzeni: . . . . . . . . : : : : : : : : . . . . . . . : : : : : : : : . . . . . . . : : : : : : : : . . . . . p . : : : : : : p : . . . . . . . q+: : : : : : : q-. . . . . . : : : : : : : : . . . . . . . : : : : : : : : . . . . . . . : : : : : : : : . . . . . . . w ten sposób możemy połowić przedział wzdłuż przekątnej sześcianu równoległej do wektora v=(1,...,1) aż dojdziemy do pojedynczej warstwy o wymiarze d-1 prostopadłej do tego wektora stąd będziemy wiedzieć że sum(i=1...d,z[i])=a[1], gdzie z to pozycja Krotki, a a[1] to odległość znalezionej warstwy od wierzchołka (0,...,0) w metryce taksówkowej a[1]=8 . . . . . . . . . . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . niektóre zapytania nie będą leżały na przekątnej, trzeba też uważać przy rogach żeby nie zadać zapytania spoza przestrzeni, najlepiej blisko rogów iść w ich stronę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : . . . . . . . : . . . . . . : : . . . . . . : : . . . p . : : : . . . . q-: : : . . . . q+: : : . . . . : p : : . . . : : : : : . . . : : : : : . . : : : : : : . . : : : : : : . : : : : : : : . : : : : : : : teraz możemy powtórzyć powyższe postępowanie dla wektora (-1,1,...,1) i dostaniemy r-z[1]+sum(i=2...d,z[i])=a[2] i dla kolejnych wektorów (-1,...,-1,1,...,1), dostaniemy wtedy że sum(i=1...j-1,r-z[i])+sum(i=j...d,z[i])=a[j] aż do wektora (-1,...,-1,1), dla którego dostaniemy sum(i=1...d-1,r-z[i])+z[d]=a[d] w ten sposób dostajemy układ d równań z d niewiadomymi z[j] dla j<d możemy obliczyć z różnicy kolejnych 2 równań: +|sum(i=1...j-1,r-z[i])+sum(i=j...d,z[i])=a[j] -|sum(i=1...j,r-z[i])+sum(i=j+1...d,z[i])=a[j+1] -r+z[j]+z[j]=a[j]-a[j+1] z[j]=(a[j]-a[j+1]+r)/2 z[d] możemy obliczyć z sumy pierwszego i ostatniego równania: +|sum(i=1...d,z[i])=a[1] +|sum(i=1...d-1,r-z[i])+z[d]=a[d] (d-1)*r+z[d]+z[d]=a[1]+a[d] z[d]=(a[1]+a[d]-(d-1)*r)/2 limity: 2<=r<=10^9<2^30 1<=d<=500<2^9 k>=100*d pojedynczy etap szukania to 2*log_2(r*d) zapytań (w każdym kroku 2 pytaniami połowimy przekątną która ma długość r*d w metryce taksówkowej) daje to maksymalnie (30+9)*2=78 zapytań w etapie, czyli 78*d wszystkich zapytań, więc zawsze się powinno udać dojść do rozwiązania w nie więcej niż k kroków */ #include "cielib.h" #include <stdio.h> int main() { int d = podajD(); int r = podajR(); int p[d]; int q[d]; int v[d]; long long a[d]; int z[d]; for(int i=0; i<d; i++) v[i]=1; for(int j=0; j<d; j++) { long long l=0, h=1ll*r*d, m, n; int t; while(l<h) { m=(l+h+1)/2; n=m; t=m<1ll*r*d/2; n-=t; for(int i=0; i<d; i++) { q[i]=(1-v[i])/2*r+v[i]*(n/(d-i)); p[i]=q[i]+(t*2-1)*v[i]; n-=n/(d-i); } czyCieplo(p); if(czyCieplo(q)^t) l=m; else h=m-1; } a[j]=l; v[j]=-1; } //for(int j=0; j<d; j++) printf("a=%lld%c"+(j>0)*2,a[j],"\n "[j<d-1]); for(int j=0; j<d-1; j++) z[j]=(a[j]-a[j+1]+r)/2; z[d-1]=(a[0]+a[d-1]-(d-1)*r)/2; znalazlem(z); }
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 | /* (rysunki dla d==2, r==7) dwoma zapytaniami możemy odrzucić około połowę przestrzeni: . . . . . . . . : : : : : : : : . . . . . . . : : : : : : : : . . . . . . . : : : : : : : : . . . . . p . : : : : : : p : . . . . . . . q+: : : : : : : q-. . . . . . : : : : : : : : . . . . . . . : : : : : : : : . . . . . . . : : : : : : : : . . . . . . . w ten sposób możemy połowić przedział wzdłuż przekątnej sześcianu równoległej do wektora v=(1,...,1) aż dojdziemy do pojedynczej warstwy o wymiarze d-1 prostopadłej do tego wektora stąd będziemy wiedzieć że sum(i=1...d,z[i])=a[1], gdzie z to pozycja Krotki, a a[1] to odległość znalezionej warstwy od wierzchołka (0,...,0) w metryce taksówkowej a[1]=8 . . . . . . . . . . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . : . . . . . . niektóre zapytania nie będą leżały na przekątnej, trzeba też uważać przy rogach żeby nie zadać zapytania spoza przestrzeni, najlepiej blisko rogów iść w ich stronę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : . . . . . . . : . . . . . . : : . . . . . . : : . . . p . : : : . . . . q-: : : . . . . q+: : : . . . . : p : : . . . : : : : : . . . : : : : : . . : : : : : : . . : : : : : : . : : : : : : : . : : : : : : : teraz możemy powtórzyć powyższe postępowanie dla wektora (-1,1,...,1) i dostaniemy r-z[1]+sum(i=2...d,z[i])=a[2] i dla kolejnych wektorów (-1,...,-1,1,...,1), dostaniemy wtedy że sum(i=1...j-1,r-z[i])+sum(i=j...d,z[i])=a[j] aż do wektora (-1,...,-1,1), dla którego dostaniemy sum(i=1...d-1,r-z[i])+z[d]=a[d] w ten sposób dostajemy układ d równań z d niewiadomymi z[j] dla j<d możemy obliczyć z różnicy kolejnych 2 równań: +|sum(i=1...j-1,r-z[i])+sum(i=j...d,z[i])=a[j] -|sum(i=1...j,r-z[i])+sum(i=j+1...d,z[i])=a[j+1] -r+z[j]+z[j]=a[j]-a[j+1] z[j]=(a[j]-a[j+1]+r)/2 z[d] możemy obliczyć z sumy pierwszego i ostatniego równania: +|sum(i=1...d,z[i])=a[1] +|sum(i=1...d-1,r-z[i])+z[d]=a[d] (d-1)*r+z[d]+z[d]=a[1]+a[d] z[d]=(a[1]+a[d]-(d-1)*r)/2 limity: 2<=r<=10^9<2^30 1<=d<=500<2^9 k>=100*d pojedynczy etap szukania to 2*log_2(r*d) zapytań (w każdym kroku 2 pytaniami połowimy przekątną która ma długość r*d w metryce taksówkowej) daje to maksymalnie (30+9)*2=78 zapytań w etapie, czyli 78*d wszystkich zapytań, więc zawsze się powinno udać dojść do rozwiązania w nie więcej niż k kroków */ #include "cielib.h" #include <stdio.h> int main() { int d = podajD(); int r = podajR(); int p[d]; int q[d]; int v[d]; long long a[d]; int z[d]; for(int i=0; i<d; i++) v[i]=1; for(int j=0; j<d; j++) { long long l=0, h=1ll*r*d, m, n; int t; while(l<h) { m=(l+h+1)/2; n=m; t=m<1ll*r*d/2; n-=t; for(int i=0; i<d; i++) { q[i]=(1-v[i])/2*r+v[i]*(n/(d-i)); p[i]=q[i]+(t*2-1)*v[i]; n-=n/(d-i); } czyCieplo(p); if(czyCieplo(q)^t) l=m; else h=m-1; } a[j]=l; v[j]=-1; } //for(int j=0; j<d; j++) printf("a=%lld%c"+(j>0)*2,a[j],"\n "[j<d-1]); for(int j=0; j<d-1; j++) z[j]=(a[j]-a[j+1]+r)/2; z[d-1]=(a[0]+a[d-1]-(d-1)*r)/2; znalazlem(z); } |