1
  2
  3
  4
  5
  6
  7
  8
  9
 10
 11
 12
 13
 14
 15
 16
 17
 18
 19
 20
 21
 22
 23
 24
 25
 26
 27
 28
 29
 30
 31
 32
 33
 34
 35
 36
 37
 38
 39
 40
 41
 42
 43
 44
 45
 46
 47
 48
 49
 50
 51
 52
 53
 54
 55
 56
 57
 58
 59
 60
 61
 62
 63
 64
 65
 66
 67
 68
 69
 70
 71
 72
 73
 74
 75
 76
 77
 78
 79
 80
 81
 82
 83
 84
 85
 86
 87
 88
 89
 90
 91
 92
 93
 94
 95
 96
 97
 98
 99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
#include <cstdio>
#include <set>
#include <iostream>
#include <algorithm>
#include <string>
#include <vector>
#include <string.h>
#include <stdio.h>

// TODO: Maybe comment this out before submit.
//#define DBG_CHECKS
//#define DBG_FULL
#define DEB 0
// #define DBG_CHECKS

#if DEB == 1
#include <sys/types.h>
#include <unistd.h>
#endif


// TODO: UWAGA NA TO PRZED WYSLANIEM
#include "message.h"
#include "palindromy.h"

#define deb(x) cout << #x << " = " << x << endl;

using namespace std;

// Dwa z najczesciej uzywanych typow o dlugich nazwach
// - ich skrocenie jest bardzo istotne
typedef vector<int> VI;
typedef long long LL;

// W programach bardzo rzadko mozna znalezc w pelni zapisana instrukcje petli.
// Zamiast niej wykorzystywane sa trzy nastepujace makra:
// FOR - petla zwiekszajaca zmienna x od b do e wlacznie
#define FOR(x, b, e) for(int x = b; x <= (e); ++x)
// FORD - petla zmniejszajaca zmienna x od b do e wlacznie
#define FORD(x, b, e) for(int x = b; x >= (e); --x)
// REP - petla zwiekszajaca zmienna x od 0 do n. Jest ona bardzo czesto
// wykorzystywana do konstruowania i przegladania struktur danych
#define REP(x, n) for(int x = 0; x < (n); ++x)
// Makro VAR(v,n) deklaruje nowa zmienna o nazwie v oraz typie i wartosci
// zmiennej n. Jest ono czesto wykorzystywane podczas operowania na
// iteratorach struktur danych z biblioteki STL, ktorych nazwy typow sa bardzo dlugie
#define VAR(v, n) __typeof(n) v = (n)
// ALL(c) reprezentuje pare iteratorow wskazujacych odpowiednio na pierwszy
// i za ostatni element w strukturach danych STL. Makro to jest bardzo
// przydatne chociazby w przypadku korzystania z funkcji sort, ktora jako
// parametry przyjmuje pare iteratorow reprezentujacych przedzial
// elementow do posortowania
#define ALL(c) (c).begin(), (c).end()
// Ponizsze makro sluzy do wyznaczania rozmiaru struktur danych STL.
// Uzywa sie go w programach, zamiast pisac po prostu x.size() ze wzgledu na to,
// iz wyrazenie x.size() jest typu unsigned int i w przypadku porownywania
// z typem int w procesie kompilacji generowane jest ostrzezenie
#define SIZE(x) ((int)(x).size())
// Bardzo pozyteczne makro sluzace do iterowania po wszystkich elementach
// w strukturach danych STL
#define FOREACH(i, c) for(VAR(i, (c).begin()); i != (c).end(); ++i)
// Skrot - zamiast pisac push_back podczas wstawiania elementow na koniec
// struktury danych, takiej jak vector, wystarczy napisac PB
#define PB push_back
// Podobnie - zamiast first bedziemy pisali po prostu ST
#define ST first
// a zamiast second - ND
#define ND second

struct Sharding {
	int usedNodes;
	int d, n;
	Sharding(int n) {
		this->n = n;
		usedNodes = min(NumberOfNodes(), n);
		d = n / usedNodes;
	}

	Sharding(int n, int d) {
		this->n = n;
		usedNodes = min(NumberOfNodes(), n);
		d = n / usedNodes;
	}

	int ShardCnt() {
		return usedNodes;
	}

	int ValueCount() {
		return n;
	}

	void GetRange(int nr, int &begin, int &end) {
		// if nr == 0, (0, k)
		// if nr == Last() (s, n)
#ifdef DBG_CHECKS
		if (nr > usedNodes - 1) cerr << "ERROR: nr > usedNodes - 1" << endl;
#endif
		begin = nr * d;
		end = (nr + 1) * d;
		if (nr == usedNodes - 1)
			end = n;
	}

	void MyRange(int &begin, int &end) {
		GetRange(MyNodeId(), begin, end);
	}

	bool ImUsed() {
		return MyNodeId() < usedNodes;
	}

	int Last() {
		return usedNodes - 1;
	}
};

struct PALSolver {
	int master_nr;
	Sharding shard;
	Sharding blockSharding;
	vector<LL> bhash, invPrimePow;
	LL PRIME, INV_PRIME;

	VI hbRecv;
	int hbRecvSum;


	PALSolver():
		master_nr(0),
		shard(GetLength()),
		blockSharding(1),
		PRIME(10685971683330227UL),
		INV_PRIME(12087544755023259259UL),
		hbRecvSum(0)
	{
		int n = GetLength();
		int parts = n / 500;
		int rest = n % 500;
		if (rest > 0)
			parts += 1;
		blockSharding = Sharding(parts);
		bhash.resize(blockSharding.ValueCount());
		hbRecv.resize(blockSharding.ShardCnt());
	}

	// Original for reference!!! READ ONLY
	VI PalRad(const char *x, bool p)
	{
	    int n = strlen(x), i = 1, j = 0, k;
	    VI r(n, 0);
	    while(i < n) {
	// Dopoki kolejno sprawdzane litery palindromu o srodku na pozycji
	// i sa takie same, zwieksz promie�
	        while(i + j + p < n && i > j && x[i - j - 1] == x[ i + j + p]) j++;
	// Stosujac zaleznosci miedzy promieniami palindromow wyznacz
	// jak najwiecej kolejnych promieni
	        for(r[i] = j, k = 0; ++k <= j && r[i - k] != j - k;)
	            r[i + k] = min(r[i - k], j - k);
	        j = max(0, j - k);
	        i += k;
	    }
	    return r;
	}

	VI ShPal(int b, int e, bool p) {
	    int n = GetLength(), i = b, j = 0, k;
	    VI r(e - b, 0);
	    while(i < e) {
	// Dopoki kolejno sprawdzane litery palindromu o srodku na pozycji
	// i sa takie same, zwieksz promie�

	    	int doneNow = 0;
	        while(i + j + p < n && i > j && GetLetter(i - j - 1) == GetLetter(i + j + p)) {
	        	if (doneNow > 500) {
	        		int step = 1000;

	        		// j do j +
	        		// To sprawdza j GetLetter(i - j - 1) == GetLetter(i + j + p)
	        		// To sprawdza j+1 GetLetter(i - j + 1 - 1) == GetLetter(i + j + 1 + p)

	        		// j+step jest ok indeksem jeśli
	        		// To sprawdza j GetLetter(i - (j + step) - 1) == GetLetter(i + (j+step) + p)
	        		// jest ok
	        		int bigj = j + step;
	        		while (i + bigj + p < n && i > bigj  &&
	        				PreciseRangeHash(i - bigj-1, i - j) ==
	        				PreciseRangeHash(i + j + p, i + bigj + p +1)) {
						j = bigj;
						step *= 2;
						bigj = j + step;
					}
	        		doneNow = 0;
	        	}

	        	j++;
	        	doneNow++;
	        }
	// Stosujac zaleznosci miedzy promieniami palindromow wyznacz
	// jak najwiecej kolejnych promieni
	        for(r[i-b] = j, k = 0; ++k <= j && i - k >= b && i + k < e && r[i - k - b] != j - k;)
	            r[i + k - b] = min(r[i - k - b], j - k);
	        if (i - k < b || i + k >= e) {
#ifdef DBG_CHECKS
//	        	if (k != b-1 || i + k < e) cerr << "ERROR: Expected k == b-1" << endl;
#endif
				// i - k < b
	        	// k = b - 1
	        	// czyli przypisanie bylo by do r[b-1], a wiec i+k jest
	        	// nastepna nieznana pozycja. Mamy promien 0.
	        	j = 0;
	        }
	        else {
				j = max(0, j - k);
	        }
			i += k;
	    }
	    return r;
	}

	LL PalsToCnt(const VI &rads) {
		LL s = 0;
		FOREACH(it, rads) s += *it;
		return s;
	}

	LL hashBlock(int blnr) {
		LL p = PRIME;
		int b = 500 * blnr, e = min(500 * (blnr+1), (int)GetLength());
		LL r = 0;
		FORD(i, e-1, b) {
			r *= PRIME;
			r += GetLetter(i);
		}
		return r;
	}

	// Funkcja realizujaca szybkie potegowanie modularne
	LL PrimExp(LL b) {
		LL a = PRIME;
	    LL p=1;
	    while(b>0) {
	        if (b&1) p=LL(a)*p;
	        a=LL(a)*LL(a);
	        b/=2;
	    }
	    return p;
	}

	LL RangeHash(int b, int e) {
#ifdef DBG_CHECKS
		if (b % 500 != 0 || e % 500 != 0)
			cerr << "ERROR! b % 500 != 0 || e % 500 != 0" << endl;
#endif
		b /= 500;
		e /= 500;

		LL l;
		if (b > 0) l = bhash[b-1];
		else l = 0;

		return (bhash[e-1] - l) * invPrimePow[b];
	}

	LL PreciseRangeHash(int b, int e) {
		//deb(b) deb(e)
		assert(b + 500 <= e);
		int ltodo = (500-b%500)%500;
		int b0 = b+ltodo;

		LL r = 0;
		LL primeLBase = 1;
		FORD(i, ltodo-1, 0) {
			r *= PRIME;
			r += GetLetter(b+i);
			primeLBase *= PRIME;
		}

		int rtodo=e%500;
		LL rpart = 0;
		FORD(i, rtodo-1, 0) {
			rpart *= PRIME;
			rpart += GetLetter(e-rtodo+i);
		}
		int e0 = e - rtodo;
		if (b0 < e0) {
			r += RangeHash(b0, e0) * primeLBase;
		}
		r += rpart * PrimExp(e0-b);

		return r;
	}

	bool getSomeHashBlocks() {
		if (shard.ImUsed() && hbRecvSum < blockSharding.ValueCount()) {
			int src = Receive(-1);
			int b, e;
			blockSharding.GetRange(src, b, e);
			int len = GetInt(src);
			REP(x, len)
				bhash[b + hbRecv[src] + x] = GetLL(src);
			hbRecv[src] += len;
			hbRecvSum += len;

//			if(DEB) cout << "hbRecvSum = " << hbRecvSum << " / " << blockSharding.ValueCount() << endl;

			if (hbRecvSum == blockSharding.ValueCount())
				precomputeCumBHash();

			return true;
		}
		return false;
	}

	void precomputeCumBHash() {
		LL x500 = 1;
		LL invX500 = 1;
		REP(i, 500) {
			x500 *= PRIME;
			invX500 *= INV_PRIME;
		}

//		assert(x500 * invX500 == 1);

		LL cumXn = x500;
		invPrimePow.resize(SIZE(bhash));
		invPrimePow[0] = 1;
		FOR(x, 1, SIZE(bhash)-1) {
			bhash[x] *= cumXn;
			bhash[x] += bhash[x-1];

			invPrimePow[x] = invPrimePow[x-1] * invX500;
//			assert(invPrimePow[x] * cumXn == 1);

			cumXn *= x500;
		}
	}

	void solve() {
		if (blockSharding.ImUsed()) {
			int b, e;
			blockSharding.MyRange(b, e);
			int blocksReady = 0;
			vector<LL> hb(e-b);
			FOR(nr, b, e-1) {
				// Now I compute block from 500 * nr to 500 * (nr+1) upto length
				hb[nr - b] = hashBlock(nr);
			}

			int doneEnd = 0, leftSize = SIZE(hb);
			while(leftSize > 0) {
				int willDo = min(30000, leftSize);
				int nextEnd = doneEnd + willDo;

				REP(nd, shard.ShardCnt()) {
					PutInt(nd, willDo);
				    FOR(i, doneEnd, nextEnd-1)
						PutLL(nd, hb[i]);
				}

				REP(nd, shard.ShardCnt())
					Send(nd);

				REP(x, blockSharding.ShardCnt())
					getSomeHashBlocks();

				leftSize -= willDo;
				doneEnd = nextEnd;
			}
		}


		while(getSomeHashBlocks())
			/* PASS */;

		if (Master()) {
//			cout << PreciseRangeHash(500-1, 1027) << endl;
//			cout << PreciseRangeHash(1000, 1500+28) << endl;

		}
//			if(DEB) cout << "partial: " << cnt << endl;

		if (shard.ImUsed()) {
			int b, e;
			shard.MyRange(b, e);
			LL cnt = PalsToCnt(ShPal(b, e, 0)) + PalsToCnt(ShPal(b, e, 1));
			PutLL(master_nr, cnt);
			Send(master_nr);

//			if(DEB) cout << "partial: " << cnt << endl;
		}

		if (Master()) {
			LL res = GetLength();
			REP(x, shard.ShardCnt()) {
				int src = Receive(-1);
				res += GetLL(src);
			}
			cout << res << endl;
		}
	}

	bool Master() {
		return MyNodeId() == master_nr;
	}
};


int main(int argc, char *argv[]) {
#define deb(x) cout << #x << " = " << x << endl;
//	if (argc == 2 && strcmp(argv[1], "debug") == 0 ) {
//		//        printf("== [RUNNING IN DEBUG MODE]==\n\n");
//		char test_file_path[] = "/home/horban/workspace/Zadanka/in.txt";
//		freopen(test_file_path, "r", stdin);
//	}
    // TODO: UWAGA NA TO PRZED WYSLANIEM
//	std::ios_base::sync_with_stdio(0);
	PALSolver sol;
	sol.solve();


    return 0;
}