#include <iostream> #include <vector> #include <map> #include <queue> using namespace std; /* n - liczba umiejętności (węzłów) m - liczba zależności (krawędzi) k - liczba umiejętności (węzłów) do usunięcia 1 <= n <= 300 0 <= m <= 400 0 <= k <= min(n, 4) Skierowanie krawędzi jest zawsze od mniejszego numeru do większego. Nie mam żadnego sprytnego pomysłu, więc próbuję metody siłowej z ewentualnymi optymalizacjami. Zbuduję całą sieć i spróbuję po kolei usuwać wszystkie k-tki węzłów :( Optymalizacje: 1) jeśli k = n => 0 2) jeśli k = n-1 => 1 3) jeśli k = 0 to tylko obliczam stopień sieci 4) mogę od razu usunąć wszystkie niepołączone węzły 5) mogę obliczyć stopień oryginalnej sieci (r) i wtedy po usunięciu k węzłów stopień będzie wynosił co najmniej ro_min = sufit(r / (k+1)), jak znajdę takie rozwiązanie, to nie ma sensu dalej szukać 5) mogę rozbić sieć na spójne grafy i usunąć wszystkie grafy o stopniu ro_min i mniejszym 7) mogę dla poszczególnych grafów wyliczyć stopnie przy różnych układach, a potem scalić rozwiązanie */ class Node; map<int, Node*> allNodes; class Node { private: int rank; // maksymalny stopień węzła dla wszystkich ściażek bool inactive; // węzeł usunięty int color; // kolor węzła - do wyznaczania spójnych podgrafów public: vector<int> next; // lista numerów węzłów następnych vector<int> prev; // lista numerów węzłów poprzednich void setColor(int newColor) { color = newColor; } void fillColor(int newColor) { if (color == newColor) { return; } color = newColor; for (vector<int>::iterator prevIt = prev.begin(); prevIt != prev.end(); ++prevIt) { allNodes[*prevIt]->fillColor(color); } for (vector<int>::iterator nextIt = next.begin(); nextIt != next.end(); ++nextIt) { allNodes[*nextIt]->fillColor(color); } } int getColor() { return color; } int getRank() { if (inactive) { return 0; } return rank; } bool isActive() { return !inactive; } void deactivateAlone() { if (next.size() == 0 && prev.size() == 0) { inactive = true; } } void deactivate() { inactive = true; } void activate() { inactive = false; } void addNext(int n) { next.push_back(n); } void addPrev(int n) { prev.push_back(n); } // zwraca czy został zmieniony bool refreshRank() { int originalRank = rank; if (inactive) { rank = 0; return false; } rank = 1; for (vector<int>::iterator prevIt = prev.begin(); prevIt != prev.end(); ++prevIt) { int prevRank = allNodes[*prevIt]->getRank(); if (prevRank >= rank) { rank = prevRank + 1; } } return (rank != originalRank); } }; class Graph { public: int currRank; // stopień najdłuższej ścieżki w grafie int currBestRank; // stopień najdłuższej ścieżki w grafie po usunięciu węzłów int originalRank; // stopień najdłuższej ścieżki w oryginalnym grafie int bestPossibleRank; // najlepszy hipotetycznie możliwy stopień po usunięciu k węzłów vector<int> nodes; //numery węzłów należących do tego grafu, uporządkowane rosnąco int colorize() { for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { allNodes[*nodesIt]->setColor(-1); } int currColor = 0; for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { if (allNodes[*nodesIt]->getColor() == -1 && allNodes[*nodesIt]->isActive()) { allNodes[*nodesIt]->fillColor(currColor); ++currColor; } } return currColor; } Graph* getOneColorGraph(int aColor) { Graph* newGraph = new Graph(); for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { if (allNodes[*nodesIt]->getColor() == aColor) { newGraph->nodes.push_back(*nodesIt); } } return newGraph; } void deactivateAlone() { for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { allNodes[*nodesIt]->deactivateAlone(); } } void deactivateAll() { for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { allNodes[*nodesIt]->deactivate(); } } void calculateOriginalRank(const int& k) { currRank = 1; for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { Node* node = allNodes[*nodesIt]; node->refreshRank(); int nodeRank = node->getRank(); if (nodeRank > currRank) { currRank = nodeRank; } } originalRank = currRank; bestPossibleRank = currRank / (k + 1); if (currRank % (k + 1) != 0) { bestPossibleRank += 1; } } void refreshRank(const int& startNodeId) { int lastDirtyNodeId = -1; priority_queue<int, vector<int>, less<int> > dirtyNodes( allNodes[startNodeId]->next.begin(), allNodes[startNodeId]->next.end()); while (!dirtyNodes.empty()) { int nodeId = dirtyNodes.top(); dirtyNodes.pop(); if (nodeId != lastDirtyNodeId) { lastDirtyNodeId = nodeId; Node* node = allNodes[nodeId]; if (node->refreshRank()) { for (vector<int>::iterator nextIt = node->next.begin(); nextIt != node->next.end(); ++nextIt) { dirtyNodes.push(*nextIt); } }; } } currRank = 1; for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { Node* node = allNodes[*nodesIt]; int nodeRank = node->getRank(); if (nodeRank > currRank) { currRank = nodeRank; } } } int calculateBestRankAfterRemoveNodes(const int& k) { currBestRank = currRank; calculateBestRankAfterRemoveNodes(k, 0); return currBestRank; } private: // odpowiada, czy przerwać dalsze szukanie bool calculateBestRankAfterRemoveNodes(int k, int startAfter) { if (k == 0) { if (currRank < currBestRank) { currBestRank = currRank; if (currBestRank == bestPossibleRank) { return true; } } return false; } for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { if (*nodesIt > startAfter) { Node* node = allNodes[*nodesIt]; if (node->isActive()) { node->deactivate(); refreshRank(*nodesIt); if (calculateBestRankAfterRemoveNodes(k - 1, *nodesIt)) { return true; } node->activate(); refreshRank(*nodesIt); } } } return false; } }; class MultiGraph { public: vector<Graph*> graphs; vector<vector<int>> partBestResults; vector<int> tempWorst; vector<int> tempRemoveLevel; int currBestRank; int bestPossibleRank; void calculateOriginalRank(const int& k) { for (vector<Graph*>::iterator graphsIt = graphs.begin(); graphsIt != graphs.end(); ++graphsIt) { (*graphsIt)->calculateOriginalRank(k); } } void deactivateGraphsWithRankLessOrEqual(const int& rankLimit) { priority_queue<int> toRemoveIds; for (int i=0; i < graphs.size(); ++i) { if (graphs[i]->originalRank <= rankLimit) { toRemoveIds.push(i); graphs[i]->deactivateAll(); } } while (!toRemoveIds.empty()) { int remId = toRemoveIds.top(); toRemoveIds.pop(); graphs.erase(graphs.begin() + remId); } } int calculateBestRankAfterRemoveNodes(const int& k) { int worstRank = -1; for (int i=0; i < graphs.size(); ++i) { if (graphs[i]->originalRank > worstRank) { tempWorst.clear(); tempWorst.push_back(i); } else if (graphs[i]->originalRank == worstRank) { tempWorst.push_back(i); } partBestResults.push_back(vector<int>()); partBestResults[i].push_back(graphs[i]->originalRank); for (int j = 1; j <= k; ++j) { partBestResults[i].push_back( graphs[i]->calculateBestRankAfterRemoveNodes(j)); } tempRemoveLevel.push_back(0); } currBestRank = graphs[tempWorst[0]]->originalRank; // nie da się zminimalizować if (tempWorst.size() > k) { return currBestRank; } int tempK = k; for (vector<int>::iterator worstIt = tempWorst.begin(); worstIt != tempWorst.end(); ++worstIt) { tempRemoveLevel[*worstIt] += 1; tempK -=1; } int tempBest = calculateTempBest(); bestPossibleRank = tempBest / (tempK + 1); if (tempBest % (tempK + 1) != 0) { bestPossibleRank += 1; } if (currBestRank == bestPossibleRank) { return currBestRank; } calculateBestForNode(tempK, 0); return currBestRank; } bool calculateBestForNode(const int& k, const int& graphId) { if (k == 0) { int tempBest = calculateTempBest(); if (tempBest < currBestRank) { currBestRank = tempBest; if (currBestRank == bestPossibleRank) { return true; } } return false; } if (graphId >= graphs.size()) { return false; } for (int localK = k; localK >= 0; --localK) { tempRemoveLevel[graphId] += localK; if (calculateBestForNode(k - localK, graphId + 1)) { return true; } tempRemoveLevel[graphId] -= localK; } return false; } int calculateTempBest() { int tempBest = 1; for (int i=0; i < graphs.size(); ++i) { int graphBest = partBestResults[i][ tempRemoveLevel[i] ]; if (graphBest > tempBest) { tempBest = graphBest; } } return tempBest; } }; int main() { int n, m, k; cin >> n >> m >> k; if (k == n) { cout << 0; return 0; } if (k == n - 1) { cout << 1; return 0; } Graph net; for (int i = 1; i <= n; ++i) { allNodes[i] = new Node(); net.nodes.push_back(i); } int x, y; for (int i = 0; i < m; ++i) { cin >> x >> y; allNodes[x]->addNext(y); allNodes[y]->addPrev(x); } net.calculateOriginalRank(k); if (k == 0) { cout << net.originalRank; return 0; } net.deactivateAlone(); int numberOfColors = net.colorize(); if (numberOfColors <= 1) { int bestRank = net.calculateBestRankAfterRemoveNodes(k); cout << bestRank; return 0; } MultiGraph multiGraph; for (int i = 0; i < numberOfColors; ++i) { multiGraph.graphs.push_back(net.getOneColorGraph(i)); } multiGraph.calculateOriginalRank(k); multiGraph.deactivateGraphsWithRankLessOrEqual(net.bestPossibleRank); // został tylko jeden graf if (multiGraph.graphs.size() <= 1) { int bestRank = net.calculateBestRankAfterRemoveNodes(k); cout << bestRank; return 0; } int bestRank = multiGraph.calculateBestRankAfterRemoveNodes(k); cout << bestRank; return 0; }
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 | #include <iostream> #include <vector> #include <map> #include <queue> using namespace std; /* n - liczba umiejętności (węzłów) m - liczba zależności (krawędzi) k - liczba umiejętności (węzłów) do usunięcia 1 <= n <= 300 0 <= m <= 400 0 <= k <= min(n, 4) Skierowanie krawędzi jest zawsze od mniejszego numeru do większego. Nie mam żadnego sprytnego pomysłu, więc próbuję metody siłowej z ewentualnymi optymalizacjami. Zbuduję całą sieć i spróbuję po kolei usuwać wszystkie k-tki węzłów :( Optymalizacje: 1) jeśli k = n => 0 2) jeśli k = n-1 => 1 3) jeśli k = 0 to tylko obliczam stopień sieci 4) mogę od razu usunąć wszystkie niepołączone węzły 5) mogę obliczyć stopień oryginalnej sieci (r) i wtedy po usunięciu k węzłów stopień będzie wynosił co najmniej ro_min = sufit(r / (k+1)), jak znajdę takie rozwiązanie, to nie ma sensu dalej szukać 5) mogę rozbić sieć na spójne grafy i usunąć wszystkie grafy o stopniu ro_min i mniejszym 7) mogę dla poszczególnych grafów wyliczyć stopnie przy różnych układach, a potem scalić rozwiązanie */ class Node; map<int, Node*> allNodes; class Node { private: int rank; // maksymalny stopień węzła dla wszystkich ściażek bool inactive; // węzeł usunięty int color; // kolor węzła - do wyznaczania spójnych podgrafów public: vector<int> next; // lista numerów węzłów następnych vector<int> prev; // lista numerów węzłów poprzednich void setColor(int newColor) { color = newColor; } void fillColor(int newColor) { if (color == newColor) { return; } color = newColor; for (vector<int>::iterator prevIt = prev.begin(); prevIt != prev.end(); ++prevIt) { allNodes[*prevIt]->fillColor(color); } for (vector<int>::iterator nextIt = next.begin(); nextIt != next.end(); ++nextIt) { allNodes[*nextIt]->fillColor(color); } } int getColor() { return color; } int getRank() { if (inactive) { return 0; } return rank; } bool isActive() { return !inactive; } void deactivateAlone() { if (next.size() == 0 && prev.size() == 0) { inactive = true; } } void deactivate() { inactive = true; } void activate() { inactive = false; } void addNext(int n) { next.push_back(n); } void addPrev(int n) { prev.push_back(n); } // zwraca czy został zmieniony bool refreshRank() { int originalRank = rank; if (inactive) { rank = 0; return false; } rank = 1; for (vector<int>::iterator prevIt = prev.begin(); prevIt != prev.end(); ++prevIt) { int prevRank = allNodes[*prevIt]->getRank(); if (prevRank >= rank) { rank = prevRank + 1; } } return (rank != originalRank); } }; class Graph { public: int currRank; // stopień najdłuższej ścieżki w grafie int currBestRank; // stopień najdłuższej ścieżki w grafie po usunięciu węzłów int originalRank; // stopień najdłuższej ścieżki w oryginalnym grafie int bestPossibleRank; // najlepszy hipotetycznie możliwy stopień po usunięciu k węzłów vector<int> nodes; //numery węzłów należących do tego grafu, uporządkowane rosnąco int colorize() { for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { allNodes[*nodesIt]->setColor(-1); } int currColor = 0; for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { if (allNodes[*nodesIt]->getColor() == -1 && allNodes[*nodesIt]->isActive()) { allNodes[*nodesIt]->fillColor(currColor); ++currColor; } } return currColor; } Graph* getOneColorGraph(int aColor) { Graph* newGraph = new Graph(); for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { if (allNodes[*nodesIt]->getColor() == aColor) { newGraph->nodes.push_back(*nodesIt); } } return newGraph; } void deactivateAlone() { for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { allNodes[*nodesIt]->deactivateAlone(); } } void deactivateAll() { for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { allNodes[*nodesIt]->deactivate(); } } void calculateOriginalRank(const int& k) { currRank = 1; for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { Node* node = allNodes[*nodesIt]; node->refreshRank(); int nodeRank = node->getRank(); if (nodeRank > currRank) { currRank = nodeRank; } } originalRank = currRank; bestPossibleRank = currRank / (k + 1); if (currRank % (k + 1) != 0) { bestPossibleRank += 1; } } void refreshRank(const int& startNodeId) { int lastDirtyNodeId = -1; priority_queue<int, vector<int>, less<int> > dirtyNodes( allNodes[startNodeId]->next.begin(), allNodes[startNodeId]->next.end()); while (!dirtyNodes.empty()) { int nodeId = dirtyNodes.top(); dirtyNodes.pop(); if (nodeId != lastDirtyNodeId) { lastDirtyNodeId = nodeId; Node* node = allNodes[nodeId]; if (node->refreshRank()) { for (vector<int>::iterator nextIt = node->next.begin(); nextIt != node->next.end(); ++nextIt) { dirtyNodes.push(*nextIt); } }; } } currRank = 1; for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { Node* node = allNodes[*nodesIt]; int nodeRank = node->getRank(); if (nodeRank > currRank) { currRank = nodeRank; } } } int calculateBestRankAfterRemoveNodes(const int& k) { currBestRank = currRank; calculateBestRankAfterRemoveNodes(k, 0); return currBestRank; } private: // odpowiada, czy przerwać dalsze szukanie bool calculateBestRankAfterRemoveNodes(int k, int startAfter) { if (k == 0) { if (currRank < currBestRank) { currBestRank = currRank; if (currBestRank == bestPossibleRank) { return true; } } return false; } for (vector<int>::iterator nodesIt = nodes.begin(); nodesIt != nodes.end(); ++nodesIt) { if (*nodesIt > startAfter) { Node* node = allNodes[*nodesIt]; if (node->isActive()) { node->deactivate(); refreshRank(*nodesIt); if (calculateBestRankAfterRemoveNodes(k - 1, *nodesIt)) { return true; } node->activate(); refreshRank(*nodesIt); } } } return false; } }; class MultiGraph { public: vector<Graph*> graphs; vector<vector<int>> partBestResults; vector<int> tempWorst; vector<int> tempRemoveLevel; int currBestRank; int bestPossibleRank; void calculateOriginalRank(const int& k) { for (vector<Graph*>::iterator graphsIt = graphs.begin(); graphsIt != graphs.end(); ++graphsIt) { (*graphsIt)->calculateOriginalRank(k); } } void deactivateGraphsWithRankLessOrEqual(const int& rankLimit) { priority_queue<int> toRemoveIds; for (int i=0; i < graphs.size(); ++i) { if (graphs[i]->originalRank <= rankLimit) { toRemoveIds.push(i); graphs[i]->deactivateAll(); } } while (!toRemoveIds.empty()) { int remId = toRemoveIds.top(); toRemoveIds.pop(); graphs.erase(graphs.begin() + remId); } } int calculateBestRankAfterRemoveNodes(const int& k) { int worstRank = -1; for (int i=0; i < graphs.size(); ++i) { if (graphs[i]->originalRank > worstRank) { tempWorst.clear(); tempWorst.push_back(i); } else if (graphs[i]->originalRank == worstRank) { tempWorst.push_back(i); } partBestResults.push_back(vector<int>()); partBestResults[i].push_back(graphs[i]->originalRank); for (int j = 1; j <= k; ++j) { partBestResults[i].push_back( graphs[i]->calculateBestRankAfterRemoveNodes(j)); } tempRemoveLevel.push_back(0); } currBestRank = graphs[tempWorst[0]]->originalRank; // nie da się zminimalizować if (tempWorst.size() > k) { return currBestRank; } int tempK = k; for (vector<int>::iterator worstIt = tempWorst.begin(); worstIt != tempWorst.end(); ++worstIt) { tempRemoveLevel[*worstIt] += 1; tempK -=1; } int tempBest = calculateTempBest(); bestPossibleRank = tempBest / (tempK + 1); if (tempBest % (tempK + 1) != 0) { bestPossibleRank += 1; } if (currBestRank == bestPossibleRank) { return currBestRank; } calculateBestForNode(tempK, 0); return currBestRank; } bool calculateBestForNode(const int& k, const int& graphId) { if (k == 0) { int tempBest = calculateTempBest(); if (tempBest < currBestRank) { currBestRank = tempBest; if (currBestRank == bestPossibleRank) { return true; } } return false; } if (graphId >= graphs.size()) { return false; } for (int localK = k; localK >= 0; --localK) { tempRemoveLevel[graphId] += localK; if (calculateBestForNode(k - localK, graphId + 1)) { return true; } tempRemoveLevel[graphId] -= localK; } return false; } int calculateTempBest() { int tempBest = 1; for (int i=0; i < graphs.size(); ++i) { int graphBest = partBestResults[i][ tempRemoveLevel[i] ]; if (graphBest > tempBest) { tempBest = graphBest; } } return tempBest; } }; int main() { int n, m, k; cin >> n >> m >> k; if (k == n) { cout << 0; return 0; } if (k == n - 1) { cout << 1; return 0; } Graph net; for (int i = 1; i <= n; ++i) { allNodes[i] = new Node(); net.nodes.push_back(i); } int x, y; for (int i = 0; i < m; ++i) { cin >> x >> y; allNodes[x]->addNext(y); allNodes[y]->addPrev(x); } net.calculateOriginalRank(k); if (k == 0) { cout << net.originalRank; return 0; } net.deactivateAlone(); int numberOfColors = net.colorize(); if (numberOfColors <= 1) { int bestRank = net.calculateBestRankAfterRemoveNodes(k); cout << bestRank; return 0; } MultiGraph multiGraph; for (int i = 0; i < numberOfColors; ++i) { multiGraph.graphs.push_back(net.getOneColorGraph(i)); } multiGraph.calculateOriginalRank(k); multiGraph.deactivateGraphsWithRankLessOrEqual(net.bestPossibleRank); // został tylko jeden graf if (multiGraph.graphs.size() <= 1) { int bestRank = net.calculateBestRankAfterRemoveNodes(k); cout << bestRank; return 0; } int bestRank = multiGraph.calculateBestRankAfterRemoveNodes(k); cout << bestRank; return 0; } |