Temat: Feedback

Eliminacje bardzo mi się podobały. Czekałem na nie od kilku tygodni i się nie zawiodłem. Szło mi to powoli, ale świetnie się bawiłem przy 2A, 3A, 4A i jednym 5A (BAK) czyli przy większości zadań z dywizji A. Poniżej ogólny feedback i potem szczegółowy do zadań.

Trzy najważniejsze i łatwe do naprawy problemy:
1. Mocno za trudna dywizja C. Poleciłem startowanie kilku uczniom i żałuję. Wszystkie zadania poza 1C było mocno łamigłówkowe, a też przecież można wymagać więcej implementacji i typowych algorytmów.
2. Mała gradacja rozmiaru testów. Duży przeskok w Minach [3A] oraz w Linach [5B], gdzie było N=3000 w grupie 4 i aż N=120'000 w grupie 5.
3. Za dużo punktów za niektóre bruty do trudnych zadań, np. aż 3p za Gaussa O(N^3) to zadania Drzewa [5A]. Byłoby to ok w łatwiejszym zadaniu.

i mniej ważne:
4. Dobra trudność dywizji A, poza weekendem dosyć prosta dywizja B.
5. Czasochłonna runda 5. Coś z 5B fajnie by było zastąpić zadaniem z prostym kodem. Można było zamienić któreś 5B z Mędrcami [3A].

===

[1A] Wielki Zderzacz Termionów - Napisałem bruta, by znaleźć pattern. Nie jestem fanem takich zadań, ale jest dobre na pierwszą rundę. Potem jeszcze trochę implementacji. Spodziewałem się łatwiejszego zadania, ale jest ok.
1B, 1C - ok
[2A] Wersja dla profesjonalistów - Przyjemnie było robić rysuneczki.
[2C] Muzyka pop 2 - Odstraszające zadanie dla typowego programisty czy dla ucznia w szkole, który umie pętle i tablice. Bity są ok, ale leksykograficzne porównywanie ciągów? Dla nas oznacza to oczywiście minimalizowanie każdej kolejnej liczby i tyle, ale to nie jest naturalne. Trudność rozwiązania jest ok.
[2B] Podwyżki - Ok, o ile zawodnik wie, że takie programy trzeba porządnie testować. Być może bym to zamienił z którymś 5C, by był feedback. Natomiast nie uważam za problem, że oba zadania 2A i 2B wymagały checkerki i trudnego testowania, bo dywizja A nie jest dla począktujących.
[3A] Mędrcy - Super zadanie, bo długo mi zajęło zrozumienie że chodzi o kliki i vertex covera. Potem się męczyłem z wymyśleniem dobrej złożoności, ale to już problem ze mną.
3B, 4B - Bardzo fajne ale trochę za łatwe.
3C, 4C - Zrozumiała treść, ale trudne rozwiązanie jak na ten slot.
[4A] Miny - Super zadanie i podziwiam wzorcówkę. Miałem jeszcze bardziej skomplikowane rozkminy na centroidach i się zakopałem po 350 liniach. Szkoda, że bitsety wchodziły i to na maksa - rozważyłem je po drodze i niestety odrzuciłem.
[5C] Walizki - Ok. Miło że był Python.
[5C] Wieczór gier - Bardzo trudne.
5B, 5B - Szybko wpadłem na pierwszy pomysł i potem długo jeszcze myślałem nad całym rozwiązaniem, zanim zacząłem klepać. Oba zadania ok, ale może nie koło siebie. Nawiasowe podziały przekomplikowałem i miałem z 10 różnych prostych struktur (stosy, mapy, drzewo przedziałowe), a Liny miałem trochę za wolno.
[5A] Drzewa rozpinające - Nie wiem, mało próbowałem. Napisałem tylko Gaussa i szkoda że dostaje aż 3 punkty.
[5A] Bakterie - Dla mnie super i najlepsze zadanie tych eliminacji, ale obiektywnie to pewnie jest takie sobie. Spędziłem nad nim pół weekendu czyli kilkanaście godzin. Było za dużo łatwych punktów z podzadań, przez co większość pracy jest raptem za 5 punktów. To zadanie ponoć miało początkowo być użyte jako 5B, co byłoby straszne.
Zgadzam się z Kamilem co do tych uwag 1–5 (może tylko uważam, że 1B–3B były wystarczająco trudne jak na swoje sloty). Na fajności zadań się (standardowo) nie zawiodłem. Byłem w przeszłości i zawodnikiem, i współorganizatorem – i wciąż nie rozumiem, jak Mateusz potrafi wymyślać tyle zajefajnych zadań.

O dywizji C już mówili wszyscy (i podzielam opinie), ale dodam, że wg mnie Wieczór gier [5C] – nawet z dokładnie tymi samymi ograniczeniami na wejście/wyjście – byłby dobrym zadaniem na finał: względnie krótkie rozwiązanie, zdecydowanie nie wszyscy finaliści by zadanie wbili (sam nie wiem, czy bym je zrobił pod presją czasu). Rzucenie go w dywizji C to spora przesada. Zgadzam się też co do uwag do 2C, 3C i 4C (i tym, że 2B mogłoby dać radę jako 5C).

Wielu ludzi się ze mną może nie zgodzić, ale uważam, że parametric search (aka Aliens trick) w dywizji B (5B–podziały) jest sporym szaleństwem: ta metoda była podstawą rozwiązania najtrudniejszego zadania na IOI'16, a teraz coś jeszcze (imo) trochę trudniejszego jest w dywizji B.
Przyłączam się do gratulacji i zachwytów nad oryginalnością zadań. Gdy odkryłem, że większość zadań wymyśliła jedna osoba, byłem w szoku (oczywiście rozumiem że całe jury miało mnóstwo roboty, bo przygotowanie zadania nie kończy się na spisaniu treści).

Uważam, że dobrze byłoby (jeszcze) bardziej spopularyzować Potyczki, dlatego pomysł z dywizją C jest świetny, ale w ciągu 2 lat uległ pewnej degeneracji :)

Może by ustalić jakieś umowne ramy trudności poszczególnych dywizji, np:
A: poziom IOI, B: poziom OI, C: poziom OIJ
oczywiście na każdym z tych konkursów jest pewna gradacja trudności zadań.